Er komt een bovengrondse pendelparking met 1.260 plaatsen aan het station van Diest. Dat zijn de stad, NMBS, De Lijn, de provincie en het Agentschap Wegen en Verkeer overeengekomen.
De reconversie van het station van Diest en omgeving sleept al vele jaren aan. Nu liggen er concrete plannen op tafel om de site aan te passen aan de hedendaagse noden. In dat verhaal is ook een pendelparking opgenomen. Na discussies over een ondergrondse parking met 1.406 plaatsen die veel te duur zou uitvallen is er nu een compromis gevonden voor een bovengrondse parking met 1.260 parkeerplaatsen.
Voldoende parking?
Die parking moet de knoop in het woon-werkverkeer van Diest naar Leuven mee helpen ontwarren. Het is de bedoeling dat pendelaars hun wagen inruilen voor een ritje met de trein. Volgens het Diestse stadsbestuur is 40 procent van de reizigers afkomstig uit Diest, de meerderheid komt uit de omliggende gemeente. Het bestuur maakt zich sterk dat de 1.260 parkeerplaatsen zullen volstaan. De lokale oppositie is daar niet van overtuigd.
Make-over
De parking komt langs de Turnhoutsebaan, waar gewerkt zal worden met een gedeeltelijke knip voor het doorgaand verkeer. Binnen iets meer dan een jaar starten de werken met de bouw van een nieuw busstation, gevolgd door een make-over van het stationsplein en de vernieuwing van de perrons en de voetgangersbrug. Voorts zullen de pendelaars gebruik kunnen maken van fietsenstallingen en een kiss&ride-zone.