afhandelaar_swissport2_2

Swissport ontkent onderbemanning van bagageploegen

Bij het laden en lossen van de bagage op Brussels Airport in Zaventem zijn woensdag problemen ontstaan. “Die werden veroorzaakt door een samenloop van omstandigheden. Ze zijn niet te wijten aan onderbemanning van de bagageploegen”, zegt Yves Panneels, woordvoerder voor Swissport.

Een eerste probleem is volgens Swissport ontstaan omdat vluchten uit andere luchthavens naar Zaventem vertraging hadden door de winterse omstandigheden elders in Europa. “Dat heeft ertoe geleid dat vliegtuigen een hele tijd boven Zaventem hebben gecirkeld.”

“Toen ze toelating kregen om te landen, arriveerde het ene vliegtuig na het andere. Dat bracht een overload aan werk mee voor de beschikbare ploegen.”

Panneels zegt dat de berichten die op enkele websites verschenen over onderbemannning bij Swissport niet kloppen. “Er waren voldoende ploegen beschikbaar. Die hadden eerst geen werk en werden dan plots met veel tegelijk aankomende vliegtuigen geconfronteerd.”

Ziekte

Het overschakelen van de verkeersleiding op mixed runways leidde opnieuw tot vluchtrestricties, waardoor minder vliegtuigen konden landen dan gewoonlijk. Ook dat had weer gevolgen voor de workload van de bagageverwerkingsploegen, zowel voor de vertrekkende als voor de aankomende vluchten.

Volgens Paul Buekenhout van de christelijke vakbond LBC zijn de problemen waarbij vliegtuigen met vertragingen van twee uur of meer zijn vertrokken en geland te wijten aan het uitvallen van een aantal red caps wegens ziekte. Red caps zijn de personeelsleden die moeten zorgen dat de brug tegen het vliegtuig wordt gezet zodat de bagage geladen of gelost kan worden. “We zeggen al lang tegen de leiding van Swissport dat er te weinig red caps zijn. Dat is eens te meer duidelijk geworden.”