Minute Marketing analyseerde de winkelervaring in en rond de Bondgenotenlaan in Leuven. Het marktonderzoeksbureau deed dat op vraag van de handelaars van Handelswijk De Bond. “De aandachtspunten anno 2016 zijn een manke mobiliteit, te veel leegstand door overdreven huurprijzen, te weinig variatie in het winkelaanbod en de nood aan (winkel)evenementen”, zeggen Bart Van de Broek en Stijn Avau van de Leuvense startup.
Minute Marketing is het onderzoeksbureau van ondernemers Stijn Avau en Bart Van de Broek (foto), beiden 27 jaar. “De vzw De Bond, de vereniging van handelaars uit de Bondgenotenlaan, contacteerde ons om een onderzoek te doen naar de winkelervaring in hun straat”, stelt Avau. “Ze wilden weten of hun eigen agendapunten ook leefden bij andere handelaars in de buurt.” Met een onderbouwd dossier kunnen ze dan de dialoog aangaan met het stadsbestuur en andere partijen.
Minute Marketing voerde kwalitatieve enquêtes bij een tiental handelaars in de winkelstraat. “We bevroegen opticiens, kappers, eigenaars van boetieks, grote ketens en boekhandelaars. Na een zestal interviews doken de eerste trends op”, zegt Van de Broek. “We stelden al snel vast dat er nog mogelijkheden zijn op het vlak van mobiliteit, aanbod, leegstand en evenementen.”
“Twee vaak voorkomende bemerkingen: te veel bussen in de wijk zorgen voor drukte en onveiligheid en de promotie voor goedkope(re) parkeergelegenheid in de buurt wordt onderbenut. Door de hoge huurprijzen aan te pakken kunnen volgens de handelaars de toenemende leegstand en het tekort aan speciaalzaken of starters bestreden worden.”
De handelaars merken de positieve impact van grote winkelevenementen die extra shoppers aantrekken. Die komen het imago van de handelswijk ten goede.