taxiaxi-300×149

Te weinig laadpalen voor e-taxi in Leuven

taxiaxi-300x149

Bond Beter Leefmilieu (BBL) en de taxifederatie (GTL) willen na Leuven en Antwerpen nu ook e-taxi's in andere Vlaamse steden laten rijden. “Na een proefperiode in Leuven en Antwerpen zijn de praktische drempels goed in kaart gebracht. Er zijn vooral te weinig laadpalen en de actieradius van de elektrische voertuigen is nog te laag”, zeggen de Vlaamse milieukoepel en de taxifederatie.

Taxibedrijven Taxi Axi uit Leuven en DTM Taxi uit Deurne experimenteren sinds februari van dit jaar met e-taxi's van de merken Mercedes en Tesla. “Tijdens de proefperiode vormden de beperkte laadinfrastructuur en de te lage actieradius van de elektrische voertuigen een probleem”, zegt Pierre Steenberghen van GTL. “Het belet niet dat zowel de taxichauffeurs als de klanten enthousiast waren over het grote rijcomfort en de verhoogde veiligheid.”

Ook Bond Beter Leefmilieu wil de uitrol van elektrische taxi's versnellen. Met een aantal maatregelen kunnen de drempels die in het proefproject werden vastgesteld perfect worden weggewerkt. “Voor meer laadinfrastructuur spelen de lokale besturen een belangrijke rol. Zij bepalen waar de laadpunten komen”, zegt Jonathan Lambregs van BBL.

De laadpalen worden steeds goedkoper en er komen meer elektrische wagens met een grotere range (reikwijdte in afstand). In Leuven gaan ze alvast een paar laadpalen bijplaatsen. “Belangrijk is dat het snellaadpalen zijn en geen gewone laadpalen”, stelt Steenberghen. De steden en gemeenten moeten die laadpalen installeren op publiek toegankelijk plaatsen. “Ze moeten vlot toegankelijk zijn voor taxi's. Dus liefst niet in ondergrondse parkings, zoals de stad Antwerpen voorstelt.”

“Het gaat om publieke laadpalen”, zegt Lambregs. “Geen laadpaal op het terrein van een supermarkt, die na de sluitingsuren in de week en in het weekend met een hek wordt afgesloten.”