De testfase voor de vermindering van het aantal rijstroken op het einde van de E40 uit Leuven richting Brussel zal pas in het voorjaar 2017 of zelfs nog later plaatsvinden. Met name nadat de situatie genormaliseerd is en onder meer de Montgomerytunnel opnieuw open is. Dat heeft de Brusselse minister-president Rudi Vervoort gezegd.
De door het Brussels Gewest aangekondigde vermindering van het aantal rijstroken op de E40 tussen Leuven en Brussel van zes naar vier blijft de gemoederen verhitten. Brussel wil de zes belangrijkste invalswegen herinrichten, wat het ingaand verkeer op termijn met twintig procent moet terugdringen.
De plannen voor de E40 dateren al van 2010. De testfase was eigenlijk al voor vorig jaar gepland. Dat werd uitgesteld omdat verschillende tunnels gesloten moesten worden. Er wordt nu vooral uitgekeken naar de Montgomerytunnel die in december weer open zou (moeten) gaan.
Inmiddels sloten ook de dertig burgemeesters van het arrondissement Leuven zich aan bij het protest tegen de geplande versmalling. Het zogenaamde burgemeestersoverleg Oost-Brabant stelt dat dit niet alleen files zal verplaatsen van de Brusselse toegangswegen naar de E40, maar ook méér files zal veroorzaken.
“De file van het verkeer die Brussel binnenrijdt, komt dan veel vaker en langer samen met de file van het verkeer die via de E40 naar de Brusselse Ring rijdt. En als je twee files bij elkaar brengt, is de samengevoegde niet dubbel zo groot, maar een kwadraat ervan. Meer files op de E40 zal ook meer sluipverkeer veroorzaken op kleinere wegen in de hele regio”, zeggen de burgemeesters.