De overname van Brussels Airlines door Lufthansa kan grote gevolgen hebben voor de tewerkstelling op de luchthaven in Zaventem. De keuzes die de Duitse maatschappij de volgende weken en maanden maakt, zullen een weerslag hebben op de hele gemeenschap rond de luchthaven in Zaventem.
Lufthansa, dat nu al voor 45 procent eigenaar is van Brussels Airlines, neemt begin volgend jaar de overige aandelen over van de Belgische luchtvaartmaatschappij. Eerst moet er nog een akkoord zijn met de Belgische aandeelhouders over de tewerkstelling, het behoud van het netwerk en de merknaam.
Brussels Airlines zorgt door zijn netwerk binnen en buiten Europa voor heel wat vliegbewegingen en passagiers op Zaventem. De rechtstreekse verbindingen zijn bepalend voor de positionering van Brussels Airport. Brussels Airlines is de grootste klant van Swissport, de grootste afhandelingsmaatschappij op Zaventem.
De vrees bestaat dat Lufthansa van Brussels Airlines een lagekostenmaatschappij maakt, die moet concurreren met Ryanair en co. Het is nog niet duidelijk wat Lufthansa van plan is met Brussels Airlines. Kan de onderneming de huidige producten en verbindingen blijven aanbieden? Of wordt Brussels Airlines herleid tot een antenne van Lufthansa? Verschuiven de langeafstandsvluchten naar Afrika van Zaventem naar Frankfurt? Het zijn allemaal nog openstaande vragen.