Naamloos

Traditiespeler evolueert naar belevingsparel

LEUVEN – Volgende week maandag starten verbouwingswerken in In Het Woud, de Leuvense speciaalzaak voor slaapmode en huishoudlinnen. De traditiespeler evolueert naar een belevingsparel. 

Het gewijzigde consumentengedrag en de gedeeltelijke digitalisering van de retail (e-commerce) zetten Natalie Van Orshoven (42) en Frederik Lamotte (45), drijvende krachten achter In Het Woud, aan tot actie: aanstaande maandag 15 juni starten er grondige verbouwingswerken in het handelspand op de hoek van de Brusselsestraat en Lei in Leuven. “7 tot 8 jaar na de uitbreiding van de winkel plooien we onze activiteiten terug op het hoekpand”, zegt Frederik Lamotte. “De winkel verkleint van 360m2 nu tot ongeveer 160m2 na de verbouwing. Waarom? Omdat we de winkelruimte willen optimaliseren.” Het belendende pand op nr. 38 zal in de toekomst niet meer gebruikt worden door In Het Woud.

Structurele verbouwingen 

Omdat het aanbod van producten na de verbouwingen ongewijzigd blijft, zijn structurele veranderingen in het hoekpand  noodzakelijk. “De hoge kasten verdwijnen, waardoor er rondom de winkel een inkijk wordt gecreëerd. Om het verlies aan opslagruimte te compenseren verbouwt de eigenaar van het pand de kelder, die een hoger plafond (2,10 m) krijgt. Een van de drie etalages langs Lei wordt ingeruild voor een geblindeerde vitrine, waardoor er binnenin de zaak extra opslagruimte beschikbaar zal zijn. De inham van de winkel langs de Brusselsestraat wordt naar buiten getrokken”, licht Frederik de plannen toe.

Maatwerk 

In Het Woud, opgericht in 1947 door de grootmoeder van Natalie en oorspronkelijk gevestigd in een pand aan de Leuvense Grote Markt (ex-Capital en ex-Krokodil), evolueert naar een belevingsparel waar ook de nadruk zal komen te liggen op maatwerk voor tafel-en bedlinnen. “We hebben vastgesteld dat mensen meer en meer op zoek zijn naar op maat gemaakte producten. In meubelwinkels worden tegenwoordig heel wat bedden en tafels in buitenmaten verkocht, waardoor ook het bed-en tafellinnen op maat moet gemaakt worden”, luidt het.

Belevingsparel 

Om het de klanten zo aangenaam mogelijk te maken zal er gewerkt worden met aangepaste belichting, diverse geuren en muziek. Vanaf augustus verwelkomt In Het Woud het cliënteel in een licht eiken interieur gecombineerd met Scandinavisch witte materialen op een “beton look” stenen vloer. “Om de authenticiteit van onze zaak extra in de verf te zetten hebben we een eiken balk met gravure “In Het Woud” onder het stof vandaan gehaald. Die balk is 30 jaar goed verborgen gebleven, en krijgt nu zijn verdiende plek terug in de vernieuwde winkel. Verder richten we ook een hoek in waar we de klanten zullen adviseren over de kleuren en de afwerking van de producten”, zegt Lamotte nog. In Het Woud werkt met Belgische ontwerpers en designers: Lysdrap (bedlinnen), Lideco (tafellinnen) en Woody (marktleider in slaapmode).

Online verkoop 

Net als het gros van de andere winkels bleef In Het Woud tijdens de lockdown gesloten. “Achter de schermen zijn we wel blijven verderwerken met de online bestellingen via onze webshop. Gemiddeld waren we daar toch 3 tot 6 uur per dag mee bezig. De webshop maakt de fysieke verkoop in de winkel niet goed, maar we registreerden de afgelopen maanden wel een mooie omzetstijging in onze online verkoop”, besluit Frederik.

Winkel open tijdens verbouwing 

Tijdens de verbouwingswerken blijft In Het Woud open. Het pand op nr.38 zal dan fungeren als winkelruimte. In augustus opent dan de vernieuwde belevingsstore.