DannyVanAsscheUnizoDT4

Unizo-topman Danny Van Assche: “Black Friday is geen feest voor producenten en handelaars”

Er is bij onze retailers weinig appetijt om deel te nemen aan Black Friday. Dat zegt Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder bij Unizo, die naar aanleiding van het jaarlijkse "kortingencircus" in zijn pen kroop.

"Alles wat te mooi lijkt om waar te zijn, is waarschijnlijk niet waar", schrijft Van Assche. "En daar draait het net om bij het kortingencircus Black Friday. Het lijkt een gigantisch prijzenfeest waar wereldwijd megakortingen naar het hoofd van de consument worden geslingerd. Maar het is geen feest voor de producenten en handelaars."

"Waar Black Friday ooit bedoeld was om in de VS de overstock na Thanksgiving kwijt te raken, is het bij ons gewoon een extra dag van supersolden geworden op meer dan een maand voor de eigenlijke solden beginnen. Ik stel vast dat er nog steeds weinig appetijt bestaat bij de Belgische retail – groot en klein – om hier aan mee te doen."

Winkelhieren

"En terecht. Deze kortingen zijn niet gerechtvaardigd en al zeker niet duurzaam. Ze geven het totaal verkeerde signaal over de échte prijs van producten en over wat nodig is om iedereen in de keten op een eerlijke manier te vergoeden voor hun inbreng. Eerlijke producten voor een eerlijke prijs. Daar draait onze lokale en duurzame economie rond."

"Als de consument dan toch deze pseudo-feestdag wil vieren, roepen we op om te winkelhieren", besluit de Unizo-baas. "Niemand zal er rouwig om zijn als logischerwijs de alternatieve en tegenreacties de bovenhand halen. De echte solden beginnen op 3 januari. Afspraak dan. En ondertussen betalen we een eerlijke prijs voor een kwaliteitsvol goed."