© ORG/DBG © ORG/DBG

Uplace vraagt nieuwe omgevingsvergunning aan voor Broeklin en komt daarbij tegenstander Vilvoorde ‘maximaal’ tegemoet

Uplace heeft een nieuwe omgevingsvergunning aangevraagd voor haar Broeklin-project in Machelen. Opvallend: daarbij werd uitdrukkelijk rekening gehouden met de bezwaren van de stad Vilvoorde – één van de grootste tegenstanders van het project tot op heden. Burgemeester Hans Bonte (Vooruit) reageert voorzichtig positief.

Broeklin komt uit de hoed van de NV Uplace, die haar eerder project op de site in april 2020 definitief naar de prullenbak verwees na een lange soap. Met opvolger Broeklin zou er een kleinschaligere werkwinkelwijk komen op een braakliggend terrein in de industriezone van Vilvoorde-Machelen. Er zou plaats zijn voor circulaire handel, kmo’s en veel groen.

Maar stad Vilvoorde (en twee vennootschappen) gingen in beroep bij de Raad voor Vergunningsbetwistingen omdat het extra verkeer in de wijk voor een toename van de stikstofuitstoot zou leiden in het beschermde Valleigebied, terwijl het nabijgelegen Floordambos al veel uitstoot van stikstof moet slikken. De Raad oordeelde half december 2022 dat de gevolgen van die uitstoot onvoldoende onderzocht werden en de vergunning werd vernietigd.

Nieuwe aanvraag

Amper een half jaar later heeft NV Uplace nu op 10 juni een nieuwe aanvraag ingediend. De kans blijft groot dat Uplace opnieuw zal moeten opboksen tegen heel wat tegenstand. Uit een brief aan de stad Vilvoorde blijkt alvast sprake van verregaande toegevingen.

“Om tegemoet te komen aan het arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen, werd een passende beoordeling en verscherpte natuurtoets door de bevoegde deskundige opgemaakt en aan het project-MER toegevoegd”, zo klinkt het meteen in het begin van de brief.

1.006 parkeerplaatsen minder

“Aansluitend bij de bezorgdheid rond mobiliteit vanuit de stad Vilvoorde, heeft Uplace nv het project ook programmatorisch aangepast en de bovengrondse parkeergelegenheid in hal 4 integraal geschrapt”, schrijft CEO Jan Van Lancker van Uplace verder. “De parkeercapaciteit op de site vermindert dus met 1.006 plaatsen en wordt van 4.500 naar 3.494 parkeerplaatsen gebracht. Recente cijfers ondersteunen deze bijsturing. Deze significante vermindering van de parkeercapaciteit zal, naast een positieve mobiliteitsimpact, tevens een positieve invloed hebben op de luchtkwaliteit en stikstof. Zeer concreet werd hal 4 gereduceerd tot een minimale constructie met circulaire, houten overkapping, waarbij enkel de reeds in het vorige plan voorziene logistieke doorgang, alsook het mobipunt behouden blijven. De vrijgekomen ruimte zal als bijkomend park worden ingericht zodat het park in totaal ca. 2,7 ha zal bedragen.” (lees verder onder de foto:)

© ORG
© ORG

Met deze aanpassing tracht Uplace zich naar eigen zeggen maximaal in te spannen om de beoogde duurzame en ambitieuze modal split te bewerkstelligen. Tenslotte werd in het aanvraagdossier ook verzocht de definitie van de maakwinkels op te nemen als afdwingbare vergunningsvoorwaarden. En ook met de opmerkingen inzake mobiliteit wordt in het nieuwe aanvraagdossier maximaal rekening gehouden, zo staat er nog te lezen.

Burgemeester Hans Bonte (Vooruit) reageert voorzichtig positief. “Het ziet er op het eerste gezicht naar uit dat Uplace maximaal wil tegemoetkomen aan de Vilvoordse bezwaren inzake mobiliteit en milieu. We zullen het dossier, van zodra in ons bezit, gedetailleerd bekijken.”