’t zeypke Foto: AMG

Veronique baat al dertig jaar café ‘t Zeypke uit

Veronique Hallemeersch (58) baat al dertig jaar café ‘t Zeypke van gemeenschapscentrum De Zeyp in Ganshoren uit. Ze werd maandag in de bloemetjes gezet. “Je moet vooral naar de mensen kunnen luisteren.”

Al dertig jaar baat Veronique Hallemeersch café ‘t Zeypke uit van gemeenschapscentrum De Zeyp in Ganshoren. Een jaartje is ze ertussenuit geweest omdat het café gesloten werd wegens verbouwingen van het gemeenschapscentrum . Ze nam dat jaar even een leegstaand café over in Asse. Sinds ze kon terugkeren naar De Zeyp blijven de klanten van Asse maandelijks afzakken naar ’t Zeypke.

“Op mijn sluitingsdag op maandag doe ik voor die klanten uit Asse één keer per maand het café open voor een dansnamiddag. We leggen dan een bus in om de klanten die ik daar heb leren kennen naar hier te krijgen en ook de charmezanger van daar komt dan hier zingen.”

Tijdens dat maandelijks feest overhandigde ze een cheque van meer dan 3.100 euro aan Kom op tegen Kanker. “Naar aanleiding van haar dertig jaar uitbating organiseerde Veronqiue een feest en vroeg ze in plaats van geschenkjes een vrije gift te doen aan Kom op tegen Kanker, team Fietsband”, vertelt Ivo Peeters, die zijn vrouw aan kanker verloor.

“Zelf ben ik 26 jaar centrumverantwoordelijke geweest van gemeenschapscentrum De Zeyp en ben ik in 2020 gestopt, maar ze is mij na vier jaar nog niet vergeten. Dat typeert haar.”

Leuke klanten

Al 30 jaar staat Veronique in café ‘t Zeypke. Wat houdt haar zo lang aan boord? “Dat zijn de leuke klanten en de goeie samenwerking met het cultureel centrum. Het is ook altijd gezellig in het café. Daarnaast kunnen alle klanten bij ons terecht als ze problemen hebben. Er is hier altijd wel iemand aanwezig die iets kan betekenen voor een andere klant”, vertelt Veronique.

Luisterend oor

“In mijn dertig jaar achter de toog heb ik gezien dat er heel veel eenzame mensen zijn. En dat zijn niet alleen oude mensen, ook jonge mensen kunnen zich alleen voelen. Het is daarom belangrijk om een luisterend oor te hebben, geduld op te brengen en er voor je klanten te zijn. Maar je krijgt er gelukkig veel voor terug, anders houd je dat niet vol.”

Voor Veronique zijn haar klanten een rode draad in dertig jaar ‘t Zeypke. “Ik heb hier enorm veel mooie momenten meegemaakt. Het verhaal dat al van in het begin meegaat, is een koppel dat op onze openingsdag juist verhuisd was naar deze gemeente. Die klanten komen dertig jaar later nog altijd naar ons café. Ook kinderen van de nabijgelegen school die hier met hun ouders kwamen, zijn nu nog steeds klant.”