3-Pellenberg-Kliniek

Vlaams-Brabant krijgt 10 nieuwe hybride en 55 schone Euro VI-bussen

Vlaams-Brabant krijgt binnenkort tien extra hybride bussen en 55 nieuwe Euro VI-bussen. Daarmee kunnen de standaardbussen met een oude Euro II-motor met pensioen en stijgt het aantal hybride bussen in de provincie naar een op zeven. Met deze investering van bijna 15 miljoen euro werkt De Lijn voort aan de vernieuwing en vergroening van zijn vloot. De eerste nieuwe voertuigen worden volgend voorjaar in gebruik genomen.

Johan Van Looy, directeur van De Lijn Vlaams-Brabant, is er als de kippen bij om op de voordelen voor het milieu te wijzen. “Eerst en vooral zijn deze stille en comfortabele bussen goed nieuws voor onze reizigers en chauffeurs. Daarnaast vaart de luchtkwaliteit er wel bij. Omdat ze remenergie recupereren, zijn hybride bussen tot een kwart stiller en zuiniger.”

“Dankzij deze tien hybride bussen sparen we in Vlaams-Brabant jaarlijks 54.000 liter diesel uit en komt er 114 ton minder CO2 in de lucht. Deze winst komt bovenop die van de zeventig hybride bussen die we al hebben in Leuven. Alle bussen hebben ook een roetfilter.”

Streeklijnen

De 55 Euro VI-bussen van het type Citea SLE vervangen de laatste 12-meterbussen met een Euro II-motor. Deze moderne dieselbussen komen in de plaats van de oudste exemplaren op streeklijnen. Hybride bussen zijn nog niet voldoende rendabel op streeklijnen, met langere trajecten tussen de stops. De bestelling van harmonicabussen met een Euro VI-motor is gepland voor begin 2018. Ze zullen de laatste bussen met een Euro II-motor vervangen.

Door de instroom van tien hybride bussen van het type Citea SLE Hybrid groeit de hybride vloot in Vlaams-Brabant tot tachtig. Dat is ruim een kwart van de hybride vloot van De Lijn. De nieuwe hybride bussen kunnen over een beperkte afstand volledig elektrisch rijden. Dat is erg gunstig voor het gebruik en aangenaam voor de chauffeur.

Uitstoot

Zo kunnen de buslijnen vanuit de streek op termijn nagenoeg zonder uitstoot in de steden rondrijden. Elders rijden ze hybride, dus met een mix van batterijen en een dieselmotor. De bussen kunnen ook over hun hele traject elektrisch rijden, als ze daarvoor aangepast worden en er installaties voor snelladen langs hun trajecten komen.

Deze aankoop is de laatste van klassieke dieselbussen. Vanaf 2019 koopt De Lijn alleen nog bussen met een alternatieve aandrijving, op voorwaarde dat de technologie op punt staat. Het gaat om hybride bussen, bussen op waterstof en op elektriciteit. Het Klimaatfonds van de Vlaamse overheid zorgt voor extra middelen voor de versnelde vergroening. Eind 2019 wil De Lijn ook twee elektrische bussen in gebruik nemen in Leuven.