Schermafdruk 2019-01-08 13.49.46

Vlaamse Ondernemers Roadshow eindigt in Leuven

Het Vlaams Agentschap Innovatie en Ondernemen (VLAIO), Vlaanderen, Voka, Flanders DC en Unizo organiseren vanaf volgende week een Vlaamse Ondernemers Roadshow langs negen steden. Telkens zetten de organisatoren een installatie neer waar je kan ronddwalen tussen de verhalen van lokale ondernemers, en zelf inspiratie kan opdoen. De roadshow houdt de laatste keer halt op het Martelarenplein in Leuven, van 8 tot en met 13 april 2019. 

Er broeit iets in het Leuvense ondernemerslandschap. Startende ondernemers blijven dapper de sprong wagen om van hun hersenspinsels een succesvolle onderneming te maken. En de gevestigde waarden? Die blijven verder innoveren. In april zetten VLAIO, Vlaanderen, Voka, Flanders DC en Unizo de verhalen van ondernemers uit Leuven en omgeving extra in de verf.

Negentig portretten 

Op de installatie worden er negentig portretten getoond van lokale ondernemers én hun zaak. In elke stad worden de lokale gezichten extra in de kijker gezet. Afhankelijk van het perspectief waaruit je de installatie bekijkt, verandert niet alleen figuurlijk, maar ook letterlijk je kijk op ondernemen. De campagne belicht de grotere, maar zeker ook de kleinere ambachtelijke entrepreneurs. Van duurzaam getransformeerd kantoormeubilair tot op maat gemaakte steunzolen. Dit zijn onze ondernemingen in de kijker:

De Wasstraat uit Herent: een carwash is doorgaans niet het eerste ecologische bedrijf dat in je opkomt. Toch zet De Wasstraat alles in op een zo zuinig mogelijke wasbeurt. Met 90% recyclage van het gebruikte water onderscheidt de onderneming van de broers Scheys zich als groene speler op de markt.

Materialise uit Leuven: toen bij hun jongste zoon kanker werd vastgesteld, vonden Wilfried en Hilde Vancraen energie in het feit dat Materialise kon helpen bij zijn behandeling. Materialise is gespecialiseerd in instrumenten en implantaten op maat die gebruikt worden in de medische sector.

Ecoworks uit Vilvoorde: het bedrijf heeft een duidelijke missie voor ogen: ze willen meer groen terugbrengen naar de stad. Lieven Houthoofd, John Kinnen en Sander De Kegel, die opgroeiden in dezelfde buurt, delen die visie en proberen met hun bedrijf bij te dragen aan een groene omgeving, voor iedereen.

NNOF uit Vilvoorde: wat als je afgedankte kantoormeubelen een nieuw leven geeft? Vergaderen aan een tafel die eerder als bureau werd gebruikt, het is eerder de uitzondering dan de regel. Als het aan Anne Lenaerts van NNOF ligt, komt daar in de toekomst verandering in. Zij maakt duurzame transformaties van kantoormeubilair tastbaar op de werkvloer én biedt ook een nieuwe vorm van samenwerken aan.

De Gouden Schaar uit Tienen: toen de oprichter van de Gouden Schaar aan zijn bankier (Bart Debbaut) voorstelde om de zaak over te nemen moest Bart daar niet lang over nadenken. Welgeteld 5 seconden. Hoewel Bart iets meer tijd nodig had om zijn vrouw van de carrièreswitch te overtuigen, heeft het koppel intussen de touwtjes stevig in handen genomen. Ze helpen met plezier en toewijding hun klanten om mooi voor de dag te komen.

Streetwize uit Leuven: wat bedrijfsleiders van straatkinderen kunnen leren? Als je het aan Arnoud Raskin, bezieler van Streetwize vraagt: leadership skills. Met Streetwize vertaalt hij de overlevingsvaardigheden van straatkinderen in workshops en coaching voor bedrijven. Met het geld dat Streetwize opbrengt, financiert hij Mobile School. Een sociaal project dat onderwijs tot bij straatkinderen brengt.

BORGinsole uit Rotselaar: het minste dat je van Gratienne Sioncke, zaakvoerder van BORGinsole, kan zeggen is dat ze uit een goede leest is gesneden. Haar man, volgens Gratienne een geboren podoloog, maakte de zolen voor zijn klanten met de hand. Die tijden liggen achter het koppel want nu maken ze met hun bedrijf BORGinsole dankzij innovatieve technieken en eigen apparatuur zolen op maat.

MASTERmail uit Wilsele: tot 2004 werkte Danielle Vanwesenbeeck in loondienst bij een direct mailingbedrijf. En hoe langer ze daar zat, hoe meer ze stootte op dingen die volgens haar anders en beter konden. Maar laat Danielle nu net niet het type zijn om problemen vanaf de zijlijn aan te kaarten. Wel het type dat niets liever doet dan zelf de handen uit de mouwen te steken. Dus richtte ze haar eigen direct mailingbedrijf MASTERmail op.

Yelski uit Leuven: “de toekomst is aan de freelancers.” Dat zijn de woorden van Daniel Jelski, een Amerikaans professor aan de State University of New York. Het zouden evengoed de woorden kunnen zijn van Céline Vroman, die haar office management-bedrijf Yelski vernoemde naar de professor. Met vijftien vrouwelijke freelancers onder haar, neemt Céline’s bedrijf administratieve kopzorgen weg bij ondernemingen. De rode draad? Iets waar we allemaal naar streven: een gezonde work-life balance, zowel voor Céline als voor haar team.