Voka Vlaams-Brabant steunt projecten op desolate industriegronden

uplace gronden

Na de massale reacties uit het neen-kamp is er ook steun voor Uplace. Zo kan het omstreden winkelcomplex in Machelen alvast rekenen op de zegen van Voka Vlaams-Brabant. “Wij scharen ons nog steeds achter projecten en ideeën die de desolate industriegronden nieuw leven inblazen.”

Voka Kamer van Koophandel Vlaams-Brabant vindt dat de vernietiging van de stedenbouwkundige vergunning uit 2011 niets zegt over de geactualiseerde plannen in het nieuwe gewestelijk ruimtelijk uitvoeringsplan (grup) van 2015. Dat de onlangs afgeleverde milieuvergunning nu vervalt, zoals de tegenstanders beweren, klopt volgens Voka niet. “Die treedt in werking zodra de nieuwe, op de juiste plannen gebaseerde stedenbouwkundige vergunning wordt afgeleverd.”

In 2015 werd een ruimtelijk uitvoeringsplan vastgelegd met extra maatregelen om een grondige impuls te geven aan de heropleving van de verloederde industriezone van Vilvoorde-Machelen.  “De tegenstanders van Uplace zouden beter hun schouders zetten onder een project dat voor werkgelegenheid en heropleving kan zorgen in een verloederde zone met toch veel potentieel”, zegt Dominique Laurent, directeur belangenbehartiging.

“Uplace is voor ons nog steeds een hefboom voor noodzakelijke investeringen in de regio. En tevens een impuls voor werkgelegenheid in een gebied waar jobs, zeker voor laaggeschoolden, broodnodig zijn. Bovendien is het in het kader van rechtszeker ondernemen belangrijk dat een ondernemer, die al meer dan tien jaar geleden groen licht kreeg voor een project en al miljoenen pompte in voorbereidende werken en sanering, dit eindelijk kan beginnen bouwen.”

Opvallend in de verhitte discussies rond Uplace is dat niemand kraait naar de plannen voor de bouw van een handvol andere winkelcomplexen in en om de Vlaamse Rand. Onlangs ging het licht op groen voor de bouw van Watersite Park op de voormalige Renault-site in Vilvoorde. Op Brussels grondgebied verrijzen straks twee nieuwe projecten: Neo aan de Heizel en Docks aan de Van Praetbrug. Voor de nu al geteisterde gebruiker van de Brusselse Ring is een nachtmerrie in de maak. Iedereen schreeuwt moord en brand om het mobiliteitsprobleem in de Vlaamse Rand. Maar in plaats van het op te lossen maken projectontwikkelaars en politici het alleen maar megagroter.