AIR TRAFFIC CONTROL SKEYES SAFETY REPORT Illustration picture shows the skeyes control tower before a press conference regarding the safety report of Belgian air traffic control organization Skeyes (former Belgocontrol), Thursday 04 April 2019 in Steenokkerzeel. BELGA PHOTO YORICK JANSENS

Voka vraagt minimale dienstverlening luchtverkeersleiders

ZAVENTEM/HALLE/VILVOORDE/LEUVEN – Naar aanleiding van de reeks onderbrekingen van de dienstverlening van de luchtverkeersleiders op Zaventem vraagt werkgeversorganisatie Voka-Kamer Van Koophandel een minimale dienstverlening. 

Door een gebrek aan voldoende beschikbare luchtverkeersleiders werd het luchtverkeersruim boven België al enkele nachten onderbroken. De economische schade laat zich meteen voelen. Dat zegt werkgeversorganisatie Voka-Kamer van Koophandel. “Onze luchthaven opereert in een uiterst competitieve omgeving”, stelt Peter Van Biesbroeck, algemeen directeur van Voka – Kamer van Koophandel Vlaams Brabant. “Door de nabijheid van andere internationale luchthavens, dreigen luchtvrachtverladers snel alternatieven te zoeken om de continuïteit van hun keten te waarborgen.” Tijdens een van de onderbrekingen werden volgens Voka 32 vrachtvluchten geannuleerd. Air Cargo Belgium raamt het verlies op 1.200 ton transportgoederen.

Werkgelegenheid

Naast het economisch verlies van het aantal vluchten en volume goederentransport is er volgens Voka ook een directe impact op de werkgelegenheid. “Heel wat bedrijven zijn de onzekerheid beu en beginnen structureel andere oplossingen te zoeken om Brussels Airport te vermijden. Indien het verlies van vrachtvolume aanhoudt, moeten we rekening houden met een structureel jobverlies. Gezien het belang van de nationale luchthaven voor de werkgelegenheid, met 20.000 directe en 40.000 indirecte jobs, zou het nog langer laten aanslepen van dit conflict desastreuse gevolgen kunnen hebben voor de werkgelegenheid in de regio en het imago van ons land”, aldus nog Van Biesbroeck.

Minimale dienstverlening 

Vanuit de sector is er bovendien veel onbegrip voor de aanhoudende onzekerheid. “Dit conflict sleept reeds aan van in februari dit jaar. Ook de aanstelling van twee sociale bemiddelaars heeft nog niet tot de gewenste vooruitgang in dit dossier geleid. We benadrukken dan ook het belang van een minimale dienstverlening bij de luchtverkeersleiders, zodat ons luchtruim niet meer dient te worden afgesloten. Op die manier kan de economische continuïteit van de luchthaven worden verzekerd”, besluit Van Biesbroeck.