Voka – Kamer van Koophandel Halle-Vilvoorde betreurt het stopzetten van fietspunten in de regio. “De fiets is een belangrijk vervoersmiddel voor zogenaamde ‘first mile’ en ‘last mile’ trajecten” zegt Voka. “Fietspunten wegnemen is volgens Voka nefast voor de ontwikkeling van multimodaal verkeer.”
Vorige week raakte bekend dat de NMBS 15 van de 41 fietspunten in Vlaanderen wil sluiten. Deze fietspunten aan NMBS-stations zijn verantwoordelijk voor het onderhoud en de netheid van fietsenstallingen, houden toezicht en halen fietswrakken en weesfietsen uit de rekken. Ze voeren kleine fietsherstellingen uit voor pendelaars die hiervoor betalen en verhuren fietsen. De fietspunten werken met werknemers uit de sociale economie die intensief begeleid worden en werkervaring kunnen opdoen.
Voka – Kamer van Koophandel Halle-Vilvoorde betreurt het stopzetten van fietspunten in de regio. Met de uitbouw van het Gewestelijk Expressnet (GEN) van de NMBS en het fietsGEN is er eindelijk zicht op een alternatief voor de wagen en de dagelijkse files. De fietspunten zijn een belangrijk onderdeel van de first en last mile, die vaak met de fiets afgelegd worden. Door deze fietspunten weg te nemen uit Londerzeel, Asse en Liedekerke, krijgt de kans op multimodaal woon-werkvervoer een serieuze tegenslag. Voka hoopt dat het om een tijdelijke maatregel gaat en wil graag met de NMBS bekijken of er geen alternatieven zijn.
Voka wijst erop dat het station van Londerzeel binnen enkele jaren een halte wordt voor een van de trams van Brabantnet. Samen met de trein, tram en fiets kan dit een belangrijke multi-modale hub zijn in Vlaams-Brabant.
Volgens de plannen van het GEN, een project van de NMBS zelf, wordt het station van Liedekerke een belangrijk knooppunt van liefst vier treinen richting Oost- en West-Vlaanderen. Dit station kan een echte poortfunctie vervullen voor het Pajottenland maar dreigt nu ook zonder fietspunt te vallen.
Het station van Asse is dan weer ook een belangrijke halte op de drukke lijn Dendermonde-Brussel. Volgens de cijfers van Vlot Vlaanderen komen de Oost-Vlamingen het meeste met de auto naar Brussel. 59.000 pendelaars uit Oost-Vlaanderen rijden naar Brussel met de wagen. Ook hier wordt een belangrijke kans op multimodaal vervoer weggenomen.