Afbeelding1 Foto Erik Van Eycken

Weerts Logistics wil gigantisch distributiecentrum bouwen, maar gemeentebesturen dienen klacht in

KAMPENHOUT, HAACHT, BOORTMEERBEEK - De gemeente Kampenhout leverde een vergunning af voor de bouw van een distributiecentrum van 30.000 vierkante meter in de Vekestraat, niet ver van de gemeentegrenzen met Haacht en Boortmeerbeek. Inmiddels buigt de Raad voor Vergunningsbetwistingen zich over deze materie omdat zowel Haacht, Boortmeerbeek als Natuurpunt klacht indienden.

Het grote terrein bevindt zich in het gebied achter Aveve en McDonald’s aan Kampenhout-Sas. Hier wil de groep Weerts Logistics in opdracht van distributiegigant Kuehne+Nagel een gigantisch distributiecentrum van 30.000 vierkante meter bouwen.

“Kuehne+Nagel werkt onder meer voor Carrefour. Dit is erover”, zegt Boortmeerbeeks schepen van Welzijn Hans Crol (N-VA). “Samen met de gemeente Haacht en Natuurpunt tekenden we beroep aan omdat we vrezen dat het centrum een negatieve impact zal kennen op zowel inwoners uit Haacht als Boortmeerbeek. Het grenst immers aan een woonwijk. Inwoners van Kampenhout hebben er geen last van.”

16.000 vierkante meter bos

Naast milieuschade, extra wateroverlast en licht en geluidsoverlast vreest Crol dat de mobiliteit aan het Sas én de Leuvensesteenweg richting Hever naar het op- en afrittencomplex van de E19 in Zemst volledig worden verstoord.

“Het merendeel van de vrachtwagens zijn koelwagens die dag en nacht draaien en naar schatting moet 16.000 vierkante meter bos plaats ruimen voor het distributiecentrum. De mobiliteit wordt extra onder druk gezet omdat het naar schatting over een duizendtal vrachtwagenbewegingen per dag gaat en terwijl de Leuvensesteenweg nu al verzadigd is. Ook op de Haachtsesteenweg richting Vilvoorde vrezen we extra drukte. De beek die langs het terrein stroomt nu al regelmatig over. Dat wordt alleen maar erger.”

Kampenhouts burgemeester Kris Leaerts (Team Burgemeester) betwijfelt of de verkeersader Kampenhout-Sas extra onder druk wordt gezet.

“De turborotondes die nog maar twee jaar geleden in gebruik zijn genomen, bewijzen duidelijk hun nut. Maar los hiervan: natuurlijk hebben we rekening gehouden met het mobiliteitsvraagstuk, de wateroverlast samen met de licht- en geluidspollutie. We kunnen nu alleen maar wachten op de beslissing van de Raad voor Vergunningsbetwistingen. Samen met de Vlaams-Brabantse deputatie bekijken we binnenkort of er op mobiliteitsvlak aanpassingen moeten gebeuren. Bovendien zijn we vragende partij om op termijn samen met Boortmeerbeek en Haacht globaal de verkeerssituatie aan het Sas te bekijken en indien nodig, bij te sturen.”