CAM_WEBSITE_COMPTOIR_WOLUWE_COVER Copy: Cameleon outlet Woluwe.

Werknemers trekken failliete outlet mee uit het slop

SINT-LAMBRECHTS-WOLUWE - Cameleon, verkoper van stockoverschotten van merkkledij, is overgenomen door zijn werknemers en enkele ondernemers na een faillissement in november vorig jaar. Bijzonder is dat de werknemers een speciaal statuut hebben, dat van kandidaat-overnemers, en zodanig hun werkloosheidsuitkering behouden terwijl ze meehelpen aan de heropstart van de winkels.

Op 25 november vorig jaar viel het doek over Famous Clothes, de vennootschap boven de Cameleon-winkels. Na een akkoord van de curatoren volgde eind vorig jaar een heropstart door algemeen directeur Pascale Switten, Thibaut Dehem (oprichter digitaal agentschap 87seconds) en Alexis Malherbe (Wolf Food Market). Deze laatste twee zijn jonge Brusselse ondernemers. De winkels in Sint-Lambrechts-Woluwe en Genval heropenden de deuren.

Collectief ondernemerschapsproject

Het bijzondere van de overname is dat de werknemers mee aan boord zijn via een collectief ondernemerschapsproject. Ze krijgen een speciaal statuut: kandidaat-overnemers. Deze constructie laat toe dat ze meewerken aan de heropstart van Cameleon, terwijl ze tegelijk nog een werkloosheidsuitkering krijgen. Na een periode van twee maanden zal de opbrengst van de verkoop opnieuw in het bedrijf geïnvesteerd worden in ruil voor een participatie als aandeelhouder, tot 24% van de aandelen. Door deze regeling zijn 80 jobs gered. Het overnameproject wordt ook ondersteund door Hub.Brussels.

Uitbreiding naar andere activiteiten

In eerste instantie zal de nieuwe ploeg zich focussen op het heropenen van de winkels. In de loop van 2021 is het doel om het concept naar andere activiteiten uit te breiden (voeding, evenementen, …) en nieuwe jobs te creëren. "Het project steunt op de oorspronkelijke waarden en ideeën van Cameleon, met de bedoeling op het voorplan te treden van de regeneratieve, lokale en circulaire economie in Brussel. De localisatie en de waarde van de winkel in Woluwe, het eerste Europese ecologisch gebouwde commercieel gebouw, maken het een geknipte plek om nieuwigheden te kopen, slimme aankopen te doen en op een verantwoorde manier te consumeren, in een creatieve omgeving”, zegt Pascale Switten bij retailplatform Gondola.