“Instroom nieuwe IT’ers cruciaal voor onze groei”
Sinds 2010 helpt Proximus SpearIT ondernemingen en organisaties uit de publieke sector met de uitbouw en het beheer van hun ICT-infrastructuur. Het dochterbedrijf van Proximus kende het voorbije jaar een spectaculaire groei. Commercieel directeur Tom Tomczak legt uit hoe dat komt en schetst de uitdagingen voor de toekomst.
De waaier aan diensten is bijzonder uitgebreid. Maar zo goed als alles start met een audit.
Tom Tomczak: “Dat klopt. De klanten die bij ons aankloppen, zitten doorgaans met een heel concreet probleem. Een bedrijf doet bijvoorbeeld een overname en de bestaande infrastructuur moet geïntegreerd worden. Of een rust- en verzorgingstehuis wil alle kamers met digitale televisie uitrusten. Of een KMO stelt vast dat zijn printkosten hoog oplopen en wil dat graag veranderd zien. Telkens zullen we beginnen met een doorlichting van de huidige situatie om van daaruit de beste oplossingen te kunnen voorstellen. Als de klant het wil, gaan we vervolgens over tot de implementatie ervan. Het gebeurt ook dat organisaties ons inschakelen als IT-helpdesk of zelfs als IT-manager. In dat laatste scenario nemen we het dagelijks beheer van de IT-infrastructuur op ons en denken we op strategisch niveau mee met de klant.”
De snelst groeiende tak van Proximus SpearIT is de verkoop van hardware via de B2B-shop, mede gedragen door de partnership met een wereldspeler zoals Dell. Waarom scoort die tak zo goed?
“Bedrijven die pc’s, tablets, servers of opslagsystemen nodig hebben, kunnen via ons callcenter of op onze webshop een bestelling plaatsen, tegen de scherpste prijs. We garanderen een levering binnen de 48 uur. Tot op dat punt verschillen we inderdaad niet zoveel van andere webshops. Wij maken het verschil door er advies op maat aan te koppelen. Bij twijfel kunnen bedrijven ons contacteren en overleg vragen met een ingenieur. Die overloopt dan de noden van de klant en legt er het boodschappenmandje naast. Indien nodig zal hij de samenstelling van de lijst bijsturen, zodat de klant zeker de juiste oplossingen in huis haalt. We merken dat we met die persoonlijke aanpak klanten over de streep trekken. Intussen doen al duizend bedrijven beroep op deze diensten.”
Proximus SpearIT is een dochteronderneming van Proximus. Hoe verhouden jullie zich tot Proximus?
“We opereren onafhankelijk, maar krijgen van de Proximus-verkopers wel meldingen als ze bij een klant IT-gerelateerde vragen vaststellen. Sowieso zijn telecom en IT met elkaar verstrengeld, het is dus logisch dat we naar elkaar doorverwijzen.”
Iedereen heeft tegenwoordig de mond vol van de cloud. Maken bedrijven massaal de overstap?
“De meeste KMO’s kiezen vandaag voor een mix. Alles rond communicatie – e-mails en dergelijke –zitten bijna de facto in de cloud, andere data staan eerder op lokale servers. Of de cloud voor een bedrijf interessant is, hangt af van de grootte en de functionele vereisten. Voor bedrijven met minder dan twintig werknemer is de cloud meestal voordeliger.”
Jullie omzet is tegenover 2014 verdubbeld. Recent zijn er tien mensen extra in dienst gekomen en intussen zijn jullie alweer op zoek naar versterking. Beschrijf eens het profiel van jullie werknemers.
“Een passie voor IT is natuurlijk cruciaal, net zoals communicatieve vaardigheden én tweetaligheid. Het is onze uitdaging mensen te vinden die het volledig technologisch spectrum afdekken, in staat zijn businessprocessen te doorgronden en IT-oplossingen begrijpelijk kunnen uitleggen. Dat die combinatie niet makkelijk te vinden is, beseffen we zeer goed. Daarom ook dat we samenwerken met verschillende opleidingscentra, waaronder de VDAB. Zodra er nieuwe IT’ers afstuderen, gaan we ter plaatse om ze te screenen. Instroom van vers talent is bepalend voor onze toekomstige groei. Vinden we geen nieuwe mensen, dan kunnen we geen nieuwe klanten aantrekken. Zo simpel is het.”