Ruim 250 kinderen en studenten uit 23 verschillenden scholen gingen recent in Kortrijk aan de slag om hun eigen droommachines of computergames te realiseren. Het initiatief werd in de markt gezet door My Machine in samenwerking met de scholen. MyMachine Vlaanderen wil kleine (en grote) kinderen de kans geven om hun verbeelding maximaal te botvieren als ze een eigen droommachine te maken. Kinderen uit het lager onderwijs bedenken een “machine” (IDEE) die dan verder wordt uitgewerkt door hogeschoolstudenten (ONTWERP) om tenslotte te worden gerealiseerd door leerlingen uit het technisch onderwijs (MACHINE). Gedurende het hele traject kunnen kinderen en studenten beroep doen op de expertise en ondersteuning van diverse bedrijven en organisaties om zo de knapste machines te realiseren.
Studenten van de Howest Bacheloropleiding Industrieel productontwerpen (tweede jaar) stonden mee in voor de begeleiden van het jeugdig geweld. De studenten moeten het creatiefste in de kinderen naar boven halen, waarna de klas de top 3 van mooiste of mafste machines kiest. Eén daarvan wordt verder uitgewerkt door de ontwerpstudenten. Ten slotte bouwen leerlingen van het technisch secundair onderwijs deze machines. Eind juni wordt het hele proces van een kindertekening tot een tastbare machine tentoongesteld. De Huiswerkmachine, de Spokenverjager, de Ruzie-oplosser en het Frietkanon zijn slechts enkele van de straffe uitvindingen die dankzij MyMachine werden gerealiseerd in het verleden. (KC)