Footprint Inc-15

Aagje Rappé wil het verschil maken in de markt van de 3D-printing

KNOKKE-HEIST - De Knokse Aagje Rappé wil in de wereld van de 3D-printing uitpakken met een innovatief concept. Samen met haar partner heeft de jonge dertiger Foodprint inc. opgericht. De hoofdbedoeling: vooral de nadruk leggen op duurzame en circulaire materialen voor 3D-printing.

Aagje Rappé en Pieter Maelegheer, beiden 31 jaar, zijn de bezielers van Footprint inc. De communicatiewetenschapper en respectievelijk burgerlijk ingenieur automatisering deelden hun geloof in de toekomst van 3D-printing en hun ambitie voor een meer circulaire wereld. “De magie van 3D-printen zit in het eindeloze hergebruik van de materialen en de creatieve mogelijkheden”, zegt Aagje. “We nemen objecten terug na gebruik en herwerken ze tot een nieuw concept."

Samen met haar partner noemt Aagje het 'een beetje toveren'. "Het is een ideale aanpak voor bedrijven die maatwerk in beperkte oplage zoeken", zo luidt de boodschap. "Het verkennen van die markt bracht ons bij het idee om vooral tijdsgebonden stukken met een beperkte oplage anders te benaderen. Denk aan productactivaties, citydressing, decors, ...”

Vliegende start

Footprint inc. zette zijn eerste stappen en trok al snel de aandacht van ondersteunende organisaties. Na een starterstraject bij VOKA en het ontvangen van de 'Innovatieve startersteun van Vlaio', is de jonge onderneming nu geselecteerd als 1 van de 20 starters voor de Circular Kickstart, het eerste programma van The Circular Hub. The Circular Hub wil de ondernemerswereld vlot helpen omschakelen naar duurzame en circulaire businessmodellen. "Ons concept voor maatwerk met een circulair karakter via 3D-printen past perfect binnen dit opzet”, zegt het ondernemerspaar.

Mooie referenties

Het traject loopt gedurende 6 maanden en omvat hands-on begeleiding in sales, trends, marketing, logistiek en nog veel meer. Net zoals de andere geselecteerde starters krijgt Footprint inc. zijn eigen mentor. “Het is een unieke kans om op korte tijd onze kennis op tal van vlakken te verbeteren en zo onze groei te ondersteunen”, benadrukt Aagje.

Om ook complexe en indrukwekkende objecten te kunnen vormgeven, programmeerde Pieter zelf de 3D-printer. Zijn engineering maakt het mogelijk objecten te printen tot 2 op 2 op 3 meter reikwijdte. Dat is vrij uniek in België. Daarmee liggen heel wat creatieve concepten binnen handbereik. Dat opent deuren. Zo mocht Footprint inc. al aan de slag voor Muce, het 1ste circulaire museum in Antwerpen. Ook klanten die het verhaal van het materiaal vooropzetten, vinden de weg. Zo printte Footprint inc. ook al paspoppen voor Bonami en werkte het innovatieve bedrijf mee aan het werk van bloemenkunstenaar Daniel Ost. "Ongetwijfeld volgen nog veel zulke mooie concepten", hoopt Aagje.