addax 2

Addax verhuist assemblagelijn van Genk naar Deerlijk

DEERLIJK - Addax Motors, de West-Vlaamse constructeur van 100% elektrische bestelwagens en in handen van de familie Carrette, produceert binnenkort alle wagens in Deerlijk. De assemblagelijn die zich nu in Genk bevindt, zal vanaf 1 januari operationeel zijn op de nieuwe locatie.

Tot op heden werden alle wagens geassembleerd in Genk bij SML, een voormalig toeleverancier van Ford die nu tot de Duitse logistieke groep Rhenus behoort. Daar worden momenteel 2,5 elektrische wagens per week geproduceerd. De verhuis betekent een enorme kans voor het groeipotentieel van Addax Motors. R&D, engineering, aftersales en productie worden nu gecentraliseerd op één locatie. Om de groei te ondersteunen wordt nog gezocht naar versterking in de breedte van het team.

Addax Motors werd opgericht in 2016. Bedoeling was om kleine maar ecologische vrachtvoertuigen aan te bieden, en product waar steeds meer vraag naar is. In een eerste fase werden die milieuvriendelijke bestelwagens nog aangekocht en ingevoerd uit Spanje en uit Frankrijk. "Snel kwamen we tot een dubbele vaststelling", aldus Jean-Charles Carrette. "Een: de after service bleef in gebreke. Twee: de kwaliteit was ook niet altijd je dat. Dat bracht ons op een idee: wat we zelf zouden doen, konden we beter doen. In de nasleep van Ford Genk, vonden we een Limburgs bedrijf (SML) dat bereid was om in opdracht van ons de elektrische voertuigen te produceren. SML had terzake alle expertise in huis en werkt nu in onderaanneming voor ons. Sinds eind vorig jaar produceren we in serie. Nu nog beperkt (drie per week) maar de belangstelling naar dit soort handige en milieuvriendelijke voertuigen is bijzonder groot. Niet alleen in België maar ook in het buitenland."

Addax Motors heeft inmiddels al vaste distributeurs in vijf landen (België, Nederland, Frankrijk, Zweden en Portugal) en zoekt nog uitbreiding in Frankrijk en Duitsland. In België is Addax Motors het enige bedrijf dat dergelijke voertuigen op de markt brengt, zodat je kan gewagen van een 'unique selling proposition'.