Balta in Frankfurt

Balta zoekt ook zijn geluk in diversificatie richting technisch textiel

SINT-BAAFS-VIJVE - De West-Vlaamse tapijtengroep Balta is een naam als een klok. In de niet evidente markt van de vloerbekleding, met ontzettend veel concurrentie, wordt ook heil gezocht in frisse nieuwe projecten. De markt van 'beurstapijt' vormt een niche waar Balta nu een koppositie probeert in te nemen.      

Balta maakt sinds een aantal jaren deel uit van de Britse groep Victoria. Omdat innovatie de enige sleutel tot succes is, legt Balta zich nu ook toe op volledig recycleerbaar beurstapijt in naaltvilt. "We zijn de enigen in de markt die nu een volledig gerecycleerd tapijt in dat genre aanbiedt", zei Franky Viaene onlangs op de beurs Techtextil in Frankfurt. "We zijn ambitieus en willen daar een voortrekkersrol spelen. Voorlopig zijn we de nummer 2 na Beaulieu. Maar we zien nog veel groeipotentieel. In de Europese markt, goed voor zo'n 100 miljoen vierkante meter, beogen we een marktaandeel van 15 à 20 procent."

Duurzaamheid als troef

Voor Balta vormt deze markt een aanvulling op zijn corebusiness, te weten tapijt voor de residentiële sector. Maar die laatste markt staat zwaar onder druk. Diversificatie richting technisch textiel is dan ook een goed strategische keuze, en op dat vlak heeft Balta wel meer pijlen op zijn boog staan onder de merknaam Captiqs (verzamelnaam voor non woven activiteiten).

"Vandaag wordt zowat 50 procent van de grondstoffen voor de non woven al gerecycleerd", aldus nog Balta. "Klanten vragen nu eenmaal producten met een duurzaamheidslabel. Sowieso blijven we ook fundamenteel onderzoek doen om de grenzen blijvend te verleggen. Al heeft dat, niet te vergeten, soms een keerzijde: dit soort producten worden ook duurder en duurder."