Beauduin Charles 22

Barco ziet de hemel meer en meer opklaren

KORTRIJK - Het zijn maar kwartaalcijfers, maar toch. Barco ziet het herstel in het eerste kwartaal van dit jaar meer en meer werkelijkheid worden. Het orderboek kende een puike piek en de omzet idem dito. Barco hoopt in de zomer, bij het opmaken van de halfjaar balans, een omzetgroei met 20 procent te kunnen voorleggen. Ook de EBITDA-marge zou dan volgens verwachting hoger moeten liggen dan die van het volledige jaar 2021. 

Het eerste kwartaal laat een omzet en bestellingsniveau zien als het op één na beste kwartaal sinds het begin van de pandemie, op het solide vierde kwartaal van 2021 na. De aanhoudende vraag stimuleerde de groei van de bestellingen. Geografisch groeiden alle regio’s behalve de APAC-regio, die deels geïmpacteerd werd door de lockdowns in China.

Onder impuls van een positieve book-to-bill in alle divisies groeide het orderboek voor het vierde opeenvolgende kwartaal stevig tot een nieuw recordniveau van 530 miljoen euro, een stijging met 44 miljoen euro in vergelijking met eind 2021, met de grootste aangroei in de divisie ‘Entertainment’ (zeg maar de bioscoopdivisie). Hoewel de omzet jaar op jaar in alle divisies hoger was, bleef het tekort aan componenten zorgen voor vertragingen in de chain, ofte bij de conversie van bestellingen naar omzet (impact 25 miljoen euro, vooral Entertainment).

Hard blijven werken

De Barco CEO’s, het duo An Steegen en Charles Beauduin, reageert tevreden op de cijfers. “We zijn verheugd dat we 2022 kunnen inzetten met een solide prestatie over het eerste kwartaal, nu de vraag in alle eindmarkten blijft aantrekken”, heet het. “Naarmate de vraag zich herstelt, zijn we van mening dat we goed gepositioneerd zijn om de groeikansen in onze markten te benutten. Toch zijn we ons ervan bewust dat verstoringen in de toeleveringsketen het tempo van de conversie van bestellingen naar omzet en het herstel van onze marges nog steeds kunnen belemmeren. We zijn er evenwel van overtuigd dat het harde werk en de inzet die we dag in, dag uit, in onze organisatie ervaren om deze impact te beperken, geleidelijk aan tastbare resultaten zullen opleveren.”