Het door Barco georganiseerde event werd georganiseerd als een ‘leadership update’ webinar voor analisten, investeerders en media. Tijdens de sessie deelden beide co-CEO’s, An Steegen en grootaandeelhouder Charles Beauduin, hun eerste inzichten mee over de stand van zaken bij Barco en hun visie met betrekking tot toekomstige groei opportuniteiten.
Tijdens hun introductie, stipten beide CEO’s aan hoe trots ze zijn om de toekomst van Barco mee vorm te kunnen geven. Daarbij rekenen ze volop op de belangrijkste troeven van het bedrijf (met de focus op spitstechnologie), met ook een speciale vermelding voor de gemotiveerde en talentvolle medewerkers met hun uitgebreide technologische expertise. Dit alles leidt in diverse domeinen van visuele communicatie (kantoor, bioscopen, medische wereld) naar sterke leidinggevende marktposities in gezonde markten. Maar het mag en moet ook meer zijn.
Zwakke punten, opportuniteiten en strategische prioriteiten
In hun beoordeling gaven An Steegen en Charles Beauduin aan dat de pandemie een aantal zwakke punten heeft blootgelegd, zoals een kwetsbare toeleveringsketen en een waardeketen die te weinig wordt benut. Er werd ook gewezen op een ontoereikende aanwezigheid in China, een complexe organisatiestructuur en een onevenwicht in de R&D investeringen. “Barco werd hard getroffen door de pandemie, maar elke crisis biedt ook kansen”, luidde het. “De impact van de pandemie heeft enerzijds de zwakke punten duidelijk naar voor gebracht, maar tegelijk opende ze ook de weg naar een aantal interessante nieuwe mogelijkheden voor groei, verbeterde efficiëntie en organisatorische doeltreffendheid.
Om deze groeikansen te grijpen, stipten ze een aantal strategische objectieven aan, zoals een versterking van de upstream waardeketen, een uitbreiding van de productie-footprint, een meer effectieve nieuwe product portfolio met groeipotentieel en een sterkere lokale aanwezigheid in China. Wat die laatste markt betreft zie Beauduin dat hij er zich persoonlijk wil mee bezig houden, met de bedoeling om er vooral meer marktaandeel te verwerven. “Door deze strategische kansen te grijpen, willen we een ‘One Barco’-bedrijf uitbouwen, met oplossingen die een zichtbare impact hebben op het terrein van de unieke beeldverwerkingscapaciteit”, aldus de co-CEO’s van Barco.
Organisatie optimaliseren
Beide CEO’s gingen ook in op de vernieuwde organisatiestructuur, zoals aangekondigd op 21 oktober 2021. Deze nieuwe organisatiestructuur – met meer bevoegdheden en een grotere verantwoordelijkheid op het niveau van de business units – moet resulteren in een betere responsiviteit ten aanzien van klanten en markten en moet Barco beter positioneren om in te spelen op toekomstige groeikansen.
Tenslotte stelden de twee co-CEO’s – mede op basis van hun complementaire achtergrond – ook hun taakafbakening en verantwoordelijkheden voor, samen met de plannen om samen de verantwoordelijkheid te behouden voor strategie en voor vernieuwende en baanbrekende productinnovatie.