Interieur have a seat 2021

Biënnale Interieur vindt zichzelf opnieuw uit aan de hand van origineel nicheconcept rond zitmeubelen

KORTRIJK - Zichzelf opnieuw uitvinden: het is in deze tijden een opdracht voor elk bedrijf of elke organisatie. Onder impuls van voorman Jo Libeer en curator Dieter Van Den Storm heeft ook de Biënnale Interieur een denktraject achter de rug, en mét resultaat. In het najaar wordt gedurende één maand (15 oktober tot 15 november) en onder de noemer  'Please Have a Seat' een nieuwe nichebeurs gelanceerd. Dat kon Made in West-Vlaanderen in primeur vernemen.  

 

De komende dagen zal de Biënnale Interieur haar nieuwe bijproject 'Please Have a Seat' officieel lanceren. Kort samengevat moet het een expositie worden op de oude Van Marcke (en De Coene) site in Kortrijk. Alles wordt geconcentreerd op één object uit het volledige interieuraanbod, met name op het zitmeubel. Daarmee wil Interieur een antwoord bieden op de prangende vraag van de markt om toch iets te organiseren in het najaar, maar los van dure en grote standen.

Het initiatief bestaat uit twee delen : een gecureerd deel enerzijds (met Dieter Van Den Storm als curator) , en een galerie van 300 commerciële stoelen anderzijds. Daarbij kan er naast hedendaagse zitmeubelen ook teruggegrepen worden naar de stoelen en zitjes die op eerdere Interieur-beurzen te zien waren. Kwestie van een volledig aanbod en overzicht te bieden. "De normen die we altijd gehanteerd hebben voor Interieur blijven ook nu van toepassing", aldus Interieur-voorman Jo Libeer. "Te weten: het aanbod van zitmeubelen moet voldoen aan alle criteria inzake kwaliteit, inzake innovatie, inzake creativiteit, inzake designgehalte en inzake duurzaamheid. Er wordt uitgepakt met zowel Belgisch als buitenland aanbod."

Andere beurs dan klassieke beurs

Vermits het klassieke beursmodel onder druk staat, hoopt de Biënnale Interieur toch op een nieuw en verfrissend elan via deze nichebeurs. "Ik denk dat we op meer dan één manier het verschil helpen maken", zegt algemeen bestuurder Jo Libeer namens Interieur. "Zo moeten exposanten geen standen meer kopen, maar kunnen ze tegen een lage prijs hun aanbod tonen in een galerijconcept. Dit zorgt ook voor veel minder bemanning van personeel. Bezoekers van hun kant krijgen alle info over de ene of het andere zitmeubel aangereikt via een QR-code of via smartphone. Origineel is ook de plaats waar alles zal plaats vinden, met name in een gewezen site van het destijds wereldberoemde De Coene. Een verwijzing naar ons groot verleden."

Uitrol naar het buitenland?

Volgens Jo Libeer hebben zowel exposanten als bezoekers (particulieren én professionals) meer dan ooit behoefte aan ontmoetingen. "Daar hoort onvermijdelijk een zitmeubel bij", zegt Libeer. "Wij brengen mensen samen met een boodschap: Ga rustig zitten, let's meet. De beurs zal de deuren open gedurende één maand, enkel van donderdag tot en met zondag. Uiteraard hebben we nu ook al prognoses gemaakt. Per dag zouden 800  mensen de beurs kunnen bezoeken, rekening houdend met alle mogelijke regels inzake veiligheid en afstand houden. Aansluitend aan de beurs zullen we ook helpen zorgen voor horeca-faciliteiten. Dat laatste moeten we nog uitwerken."

Het concept van de nichebeurs wordt gezien als perfect complementair aan de klassieke beurs Interieur, waarvan de volgende editie geprogrammeerd staat in het najaar van 2022. Als 'Please Have a Seat' een succes is, wordt gedacht aan de uitrol van de nichebeurs naar het buitenland.