BMW Le Coutre

BMW-dealers planten één boom per verkochte elektrische wagen

WAREGEM - Als geslaagde marketingstunt en als voorbeeld inzake duurzaamheid kan het wel tellen. Twee West-Vlaamse BMW-dealers willen de komende jaren 600 nieuwe bomen planten. Eén per verkochte elektrische wagen. 

Vandaag, op de internationale dag van het bos, lanceren BMW Le Couter en Lemmens-Le Couter, de lokale BMW-garages in Waregem en Tielt, een unieke duurzaamheidscampagne onder de noemer ‘Tijd om een versnelling hoger te schakelen’.

In samenwerking met de Brugse bosaccelerator Go Forest, zullen zij de komende jaren één boom planten voor elke elektrische auto (EV) die ze verkopen. Zo willen ze de duurzame keuze van hun klanten extra belonen en tegelijkertijd iets teruggeven aan de natuur. Via deze actie, plannen de garages jaarlijks 600 bomen te planten in België.

De eerste garage

“Het is de eerste keer dat een garage met dergelijk initiatief naar buiten komt”, zegt Stijn Le Couter, concessiehouder van BMW Le Couter. “We planten een boom voor elke verkochte elektrische wagen. Dat geldt zowel voor nieuwe als Premium Selection tweedehandswagens die volledig elektrisch zijn. Zoals de titel van de campagne aangeeft, willen we effectief een versnelling hoger schakelen in onze duurzaamheidsinitiatieven door bij te dragen aan natuurherstel maar we hopen ook anderen te inspireren om zelf initiatief te nemen op vlak van duurzaamheid.”

Jaarlijks 600 bomen

De campagne, die vandaag officieel start, omvat ook de bomen voor alle EV's die sinds 1 januari 2024 bij de concessies in Tielt en Waregem zijn verkocht. “We zien deze campagne op de lange termijn, over verschillende jaren", zegt Stijn Le Couter. "Gedurende de eerste maanden van dit jaar verkochten we 116 elektrische voertuigen. Dat wilden we niet zomaar voorbij laten gaan. De bomen gelinkt aan deze verkopen lieten we daarom deze maand reeds planten in het Belgische Lasne zodat ze nu al een positieve impact kunnen hebben. Op jaarbasis verwachten we ongeveer 600 bomen te kunnen planten.”

Lokale impact binnen een globaal kader

BMW heeft wereldwijd verschillende duurzaamheidsinitiatieven lopen. Zegt Stijn Le Couter: “Als lokale concessiehouder denken we ook actief na over hoe we duurzaamheid kunnen integreren in onze business. Zo investeerden we de voorbije jaren sterk in zonne-energie maar ook in laadinfrastructuur die ook publiek toegankelijk is. Zo hopen we de elektrificatie in België extra te ondersteunen.”

Voor de boomplantactie zocht men een lokale partner en in Go Forest vonden ze een perfecte match. "Voor ons is dit geen project van korte duur maar iets dat we blijvend en duurzaam willen maken", besluit Le Couter. "We voelden dat dit ook het geval was bij het team van Go Forest. Daarnaast appreciëren we hun transparantie. Elke geplante boom, de periode en de relevante duurzame ontwikkelingsdoelen worden geregistreerd en zijn zichtbaar in hun dashboard. Zo weten we perfect welke impact we maken met onze samenwerking."