De Brabandere Bert 21

Brouwerij De Brabandere roeit tegen stroom op met investering van 4 miljoen euro

BAVIKHOVE - Het afgelopen jaar was voor niemand gemakkelijk, en de bierbrouwers waren alvast bij de meest gedupeerden.  Zolang de horeca gesloten blijft, kunnen brouwerijen ook niet op volle toeren draaien. Brouwerij De Brabandere wil echter niet bij de pakken blijven zitten. De familie De Brabandere investeerde fors in een gloednieuwe state-of-te-art blikken- en verpakkingslijn, goed voor een investering van 4 miljoen euro. “Geen makkelijke beslissing om in volle crisisperiode dergelijke investering te doen”, aldus Albert De Brabandere. “Maar wij blijven geloven in de toekomst van onze West-Vlaamse bieren. Ook internationaal.”

 

Het jaar 2020 kondigde zich nochtans beloftevol aan voor Brouwerij De Brabandere, dat in 2019 tekenden voor een omzet van 25 miljoen euro maar dat cijfer zag meer dan halveren. Een week voor de lockdown in maart werden er nog vijf gisttanks geïnstalleerd, goed voor een capaciteitsverhoging tot 300.000 hectoliter. “Qua timing kon dat uiteraard beter”, verklaart CEO Albert De Brabandere. “Tijdens de maanden die erop volgden, viel de vraag naar ons bier zowel nationaal als internationaal terug.”

Ondanks de crisis blijven ze in Bavikhove optimistisch: “We moeten als Belgische familieonderneming mee met de trends", zegt de CEO. "In het buitenland schrikt de consument al lang niet meer van speciaalbier in blik, zelfs niet op café. Het staat synoniem voor kwaliteit in een ecologische verpakking.”

In totaal kunnen op de site in Bavikhove per uur 15.000 blikken de band afrollen waarna ze automatisch in handige kartonnen dozen terechtkomen. “Crisis of niet, dit vonden we een waardevolle investering", heet het uit de mond van de CEO. "We hebben wel even moeten zoeken naar bouwbedrijven die bereid waren om in deze woelige periode ook nog eens een bijhorend magazijn van 1.500 m² te zetten, maar niets bleek onmogelijk. Of het na de installatie van de nieuwe gisttanks en de nieuwe blikkenlijn met bijhorend magazijn dan gedaan is met de investeringen van de brouwerij voor de komende periode? Neen. We blijven vooruitgaan, dus we hebben wel nog enkele projecten in de pipeline.”

Van de band naar de markt

De eerste blikken van de brouwerij rolden intussen van de band rechtstreeks de markt binnen. Zo vertrok een groot deel naar onder andere de VS en Rusland, maar ook in eigen land hebben ze een mooi partnership gesloten. Retailer Colruyt koos ervoor om de blikken Bavik Super Pils toe te voegen aan het assortiment. "Voor ons een enorme opsteker", zegt sales- en marketingmanager Stijn Vermoere. "We merken dat onze pils ook verder weg van de bron gesmaakt wordt. Helaas is het aan de andere kant van Vlaanderen niet altijd even makkelijk te vinden. Dankzij de aanwezigheid in de Colruyt winkels zullen we Bavik Super Pils fans van over heel België gelukkig kunnen maken. We merkten dat de eerste zonnestralen de vraag naar bier in blik al deden verhogen. Dus waarom zouden deze blikken binnenkort ook niet in zomerbars en op terrassen te zien kunnen zijn?"

Vooruitblik naar mei

Brouwerij De Brabandere kijkt ook al vooruit naar 1 mei en de heropening van de horeca. Met fris en lekker bier. Zo worden onder meer bakken bier, waters en frisdranken die vervallen zijn tijdens de coronacrisis, gratis vervangen door verse producten. De familiebrouwerij wil hiermee klanten ondersteunen die het afgelopen jaar heel wat maanden verplicht de deuren moesten toelaten. “Wij nemen als brouwerij onze verantwoordelijkheid op om ervoor te zorgen dat iedereen bij heropening met verse producten kan starten", besluit Albert De Brabandere. "Brouwerij De Brabandere draagt kwaliteit hoog in het vaandel en dus is deze complexe logistieke operatie een evidentie voor ons.”