Twenty20

Brugse start-up Twenty20 neemt vliegende start

BRUGGE - Zopas heeft de Oostendse zakentandem Olivier Roelens-Geert Vandenberghe zijn nieuwe en unieke foodconcept Twenty20 gelanceerd in het centrum van Brugge, in de schaduw van de Sint-Salvator kathedraal. De tijden en de gewoonten veranderen, en dat geldt ook voor de food. Twenty20 biedt de consument via gesofisticeerde automaten een grote variëteit aan van kant-en-klare maaltijden tegen onklopbare prijzen maar met behoud van kwaliteit. Een en ander wordt aan de consument aangeboden middels een samenwerking met een tiental lokale bedrijven uit de brede Brugse regio. Het concept van Twenty20 kan nu al rekenen op een brede belangstelling van andere West-Vlaamse steden, en zelfs daarbuiten. 

In principe was het de bedoeling de zaak te openen in 2020, zoals ook de naam van de vennootschap verraadt. Maar corona zorgde voor vertraging. Vandaag staan zestien vanuit de VS ingevoerde 'vending machines' met West-Vlaamse food te wachten op de consument. Bijna letterlijk alles ligt in de aanbieding: van tapas en pastas over spaghetti's en biomaaltijden tot slaatjes en dagschotels toe, zonder het breed aanbod aan drank te vergeten.

Alles staat in het teken van convenience voor de klant. "Dat kan op twee manieren", zegt co-investeerder Geert Vandenberghe. "Men kan ter plaatse de maaltijd nuttigen, bijvoorbeeld op het terras en na corona uiteraard. De microgolf staat ter beschikking. Of men kan kiezen voor een take away. We hebben alvast een vliegende start genomen. De Bruggelingen en de Brugse middenstanders uit de binnenstad hebben de weg snel gevonden, misschien niet eens zo verwonderlijk als je weet dat we enkele tienduizenden informatie flyers in de bussen hebben gestopt."

Een onklopbare prijs, gebruiksgemak en toch kwaliteit aanbieden, zijn de drie sleutelbegrippen van het concept Twenty20. "We hebben wel honderd voedingsbedrijven uit de brede Brugse regio aangeschreven om met ons samen te werken", zegt Geert Vandenberghe. "Na een grondige selectie op de drie voornoemde criteria, hebben we er de tien besten uitgehaald. De lokale economie versterken, dat is ook de bedoeling."

Schenking aan Brugse daklozen

Twenty20 wil zich van bij de start ook profileren als een sociaal geëngageerd bedrijf. Daarom werden de voorbije dagen liefst 500 spaghetti's gratis weggeschonken aan de organisatie Open Net, die gedragen en geschraagd wordt door aalmoezenier Antoon Vandeputte. Burgemeester Dirk De fauw juichte als go between het initiatief toe, en had woorden van lof.

Antoon Vandeputte bekommert zich sinds 13 maart van vorig jaar (de officiële intrede van de lockdown) en nu al een jaar lang over de Brugse daklozen. Het voorbije jaar heeft hij al ruim 22.000 maaltijden kunnen aanbieden aan zij die het minder goed hebben. Sponsoring via organisaties zoals Rotary of van bedrijven zoals Fribona (Oostkamp) of nu dus Twenty20, hebben hem daarbij al danig geholpen. Voor Geert Vandenberghe is het duidelijk: "Wij willen er zijn voor alle Bruggelingen, vandaar deze schenking."

foto: Sofie Walraevens (Twenty20), Antoon Vandeputte (Open Net), Geert Vandenberghe (Twenty20) en Dirk De fauw (burgemeester Brugge)