Voedselbank_Non-diner_thumbnail-2 (2)

De kmo Voedselbank wil meer verdeelpunten in West-Vlaanderen

KORTRIJK - Met intussen een 35 tal onbezoldigde medewerkers, een jaarlijkse omzet van 2.200 ton met een handelswaarde van 5 miljoen euro is de Voedselbank West-Vlaanderen uitgegroeid tot een middelgrote kmo. Sinds het begin coronacrisis zagen de Voedselbanken de vraag naar noodzakelijke levensmiddelen en basisproducten met maar liefst 20% toenemen. Gevolg: er moet worden geïnvesteerd in meer verdeelpunten. Met een originele actie (een 'non diner') wordt nu geld ingezameld bij particulieren en bedrijven.  

Een mens moet er zich bewust van zijn: niet iedereen heeft het even breed, niet voor iedereen is voeding even  evident.  Een organisatie als de Voedselbank probeert de hoogste nood te lenigen. De Voedselbank West-Vlaanderen, gevestigd te Kuurne, verzorgt voedselbedeling voor 82  verenigingen in West-Vlaanderen, die op hun beurt het voedsel uitdelen aan ongeveer 15.000 kansarmen in onze regio. De organisatie draait volledig op vrijwilligers die instaan voor de gratis distributie van de voeding en voor de administratieve afhandeling.

"Sinds het begin coronacrisis zagen de Voedselbanken de vraag naar noodzakelijke levensmiddelen en basisproducten met maar liefst 20% toenemen", aldus Marleen Verfaillie namens de Voedselbank West-Vlaanderen. "De sluiting van bedrijven en de tijdelijke werkloosheid  duwen steeds meer mensen in armoede en verplichten hen beroep te op hulp van het OCMW en van de Voedselbank. Door de crisis verhoogt de druk op de Voedselbanken :  met een groeiende omzet stijgen ook de werkingskosten, onder meer  de kosten voor energie, voor opslag, transport en voor veiligheid en hygiëne."

Een non diner op het menu

Om de 82 caritatieve verenigingen die instaan voor de bedeling zelf aan de kansarmen, op een meer efficiënte manier kunnen te bevoorraden, zullen in de toekomst, verspreid over de provincie, op verschillende plaatsen lokale distributie platformen worden opgericht wat ook een pak bijkomende investeringen zal vergen. "Met de eindejaarsfeesten in het verschiet, wil de Voedselbank West-Vlaanderen beroep doen op de vrijgevigheid van de West-Vlamingen", aldus Marleen Verfaillie. "Een originele mediacampagne nodigt hen uit om de werking van de voedselbanken te steunen door deel te nemen aan een 'non diner'. Nu we op de feestdagen  onze familie en vrienden slechts heel beperkt  fysiek aan tafel zullen kunnen ontvangen, stelt de actie u voor om hen uit te nodigen op een fictief diner waarbij men voor 40 euro per persoon, de gemiddelde prijs voor een feestelijke maaltijd, schenkt aan de Voedselbank. Met  40 euro kan de Voedselbank maar liefst 675 kg voedsel bedelen."

Creatieve bedrijven

De campagne  wordt voor het eerst ook via sociale media gevoerd, met een leuke videoclip.  Er is een QR code aangemaakt om het betalen te vergemakkelijken. De Voedselbank  rekent erop zo  ook een jonger publiek te bereiken. Voor de uitwerking van de campagne kon de Voedselbank beroep doen op  de vrijwillige inzet van een aantal creatieve communicatie bedrijven uit de regio. Letters & Pixels, het communicatiebureau  uit Roeselare, bood zich spontaan aan om de videoclip te maken. Reclamebureau BOA in Lauwe ontwierp de uitnodigingskaart. Annelies Blomme van Fine Fleur leende haar mooie stem voor het inlezen van de clip en AP Mommerency van Kapcon stond in voor de feestelijke decoratie.