Vannieuwkerke Karl

De Raad voor de Journalistiek bestempelt Karl Vannieuwkerke wel degelijk als journalist

DIKSMUIDE - De Raad voor de Journalistiek - de waakhond zeg maar voor alles wat te maken heeft met journalistiek en journalistieke deontologie - heeft zich gebogen over de kwestie Karl Vannieuwkerke. Er werd nagegaan of Diksmuidenaar Vannieuwkerke met zijn programma en zijn commercieel merk Vive le Vélo de grenzen van de journalistieke deontologie al dan niet heeft overschreden. De uitspraak is nu gevallen en is in het nadeel van Vannieuwkerke, die wel degelijk bestempeld wordt als een journalist die dus ook de deontologische grenzen moet respecteren.

 

In zijn praatprogramma Vive le Vélo promootte Vannieuwkerke al meermaals de kledij, de fietskaarten, de fietsroutes en allerlei  wieleraccessoires die worden aangeboden in de winkel van Vive le Vélo. Vannieuwkerke heeft altijd volgehouden dat dit de zaak is van zijn vrouw, niet van hem. De VRT zelf zegt, begrijpe wie begrijpen kon, dat Vanniewkerke ook geen journalist maar een (erg royaal betaalde, nvdr) presentator is van een entertainmentprogramma.

Bij de Vlaamse Vereniging voor Journalisten (VVJ), maar niet alleen daar, deed de stelling van Vannieuwkerke en de VRT, al menige wenkbrauwen fronsen. "De stelling als zou hij enkel presentator zijn, lijkt me toch op zijn minst eigenaardig", zei Pol Deltour van de VVJ eerder aan onze redactie.

Principieel standpunt

De Raad voor de Journalistiek volgt nu die redenering en stelt duidelijk dat Vannieuwkerke een journalistieke opdracht vervult. Dit houdt ook in dat hij zich met houden aan een deontologische code en dus niet zomaar de commerciële toer kan opgaan.

Het is steeds volgens de Raad voor de Journalistiek nu aan de VRT om de passende conclusies te trekken uit de bevindingen. De VVJ laat weten dat de VRT de uitspraak niet zomaar naast zich kan neerleggen.

foto: Mediahuis