Decathlon Roeselare

Decathlon maakt van ‘Power tot the people’ de hoeksteen van zijn HR-beleid

KORTRIJK - Het hoog aangeschreven HR-platform HRMinfo organiseert op 23 februari eerstkomend een webinar, waar onder meer de case Decathlon centraal staat. De Franse multinational en retailer heeft vlakbij de grens met West-Vlaanderen een cruciale hub, aan de rand van Rijsel. HRMinfo schuift Decathlon naar voor als een absoluut grensverleggend model inzake HR.

 

Soms moet je al eens over het muurtje of over de grens kijken. Decathlon is wat dat betreft een aanrader. De Franse groep heeft in de loop der jaren een behoorlijk revolutionair HR-beleid uitgewerkt. Een beleid dat werkt bovendien en als inspiratie kan dienen voor veel HR-managers in onze bedrijven. Decathlon is één van de grootste producenten én retailers van sportartikelen (sportmateriaal, sportkleding, sportschoenen) in de wereld. In België telt het bedrijf meer dan 30 winkels (4 in West-Vlaanderen) en zowat 3.000 medewerkers. De uitrol in België kwam destijds tot stand onder impuls van Mister Decathlon Georges Hanot, een Limburger van afkomst.

Door het voorbije decennium wereldwijd sterk te groeien, ontstonden nieuwe hiërarchische lagen die eigenlijk overbodig zijn en bleek het bedrijf tevens wat van haar DNA te verliezen. De terugkeer naar de kernwaarden en naar de start-up mentaliteit van in de begindagen drong zich op: een vlakkere organisatie, meer empowerment, samenwerken in netwerken, meer transparantie, minder procedures en regels, en vooral: erg mensgericht.

Iedereen baas en de inzet van communities

Vandaag zit de informatie bij Decathlon niet enkel meer bij het hogere management. Iedereen bij Decathlon heeft bijvoorbeeld volledige toegang tot alle cijfers van de organisatie. Informatie stroomt ook veel directer naar de betrokken personen. Als een winkeldirecteur belangrijke info heeft voor de financieel verantwoordelijke van België, geeft hij die rechtstreeks door.
In België is er nu geen Belgisch directieteam meer, maar één leader. Het directieteam, was een van de tussenlagen die verdwenen. Bij Decathlon zijn er ook geen functies, maar rollen. Die rollen laten mensen toe hun talenten beter te ontwikkelen en bieden heel wat flexibiliteit bij de invulling van hun carrière pad.

Netwerken vervangen bij Decathlon een hiërarchische structuur. Men schept communities van gepassioneerde mensen. Zo werd de IT-afdeling deels vervangen door een community van mensen met een passie voor IT in verschillende rollen. Sommigen vervullen die rol 80% van hun tijd, anderen 20% of 2% dat kan allemaal.

Door die rollen en netwerken krijgen alle mensen de kans hun talenten optimaal te benutten en te ontwikkelen. De medewerkers worden centraal gesteld en krijgen ook veel verantwoordelijkheden. Zo kiezen de winkelmedewerkers zelf hun ‘baas’. In 2014 waren er twaalf hiërarchische niveaus tussen de CEO en de winkelverkoper. Vanaf meer dan vijf is dat nefast zo blijkt uit onderzoek. Vandaag zijn er dat  vier.

Empowering van medewerkers

Een ander voorbeeld is het GSM-beleid. Vroeger kreeg je bij Decathlon een bepaald bedrag voor een mobiele telefoon, afhankelijk van je beroepsniveau. Nu mag iedereen die denkt dat hij een GSM nodig heeft voor zijn werk er een kopen en zelf bepalen hoeveel Decathlon terugbetaalt. Er is maar één voorwaarde: op een drive die voor iedereen binnen het bedrijf toegankelijk is, moeten de werknemers hun motivatie voor de aankoop en het terug te betalen bedrag delen.

De empowering en zelfsturing van medewerkers (en teams) gaat nog verder. Bij Decathlon bepalen de medewerkers, een beetje naar het voorbeeld van het Braziliaanse industriële bedrijf Semco, zelf hun loon.  Maar ze moeten wel motiveren en onderbouwen hoe ze daartoe komen. Het bedrijf blijft decentraliseren en verantwoordelijkheden geven aan mensen op het terrein, en blijft zoeken naar manieren om procedures af te bouwen en de nieuwe vormen en stijlen van ‘management’ , zoals co-leadership, te implementeren.  Evolve or die: het is een motto dat men bij Decathlon erg au sérieux neemt.

Geen HR-managers

Tot slot nog dit: Decathlon doet het zonder traditionele HR-afdeling, zonder HR-manager en zonder HR professionals. Op 23 februari zal de Belg Nathan Goddefroy een en ander toelichten, vanuit de ervaring in de Gentse vestiging, waar hij werkzaam was. Het Gentse filiaal van de Franse groep dienst als een soort proeftuin voor het change management en de transitie die Decathlon voor ogen heeft. De getuigenis van Goddefroy wordt er dus één uit eerste hand dus.

Eind mei verschijnt bij Lannoo Campus het boek ‘Decathlon, ons verhaal. 3000 leiders op zoek naar 100 jaar relevantie’. Van de hand van Decathlon-medewerker Mathieu Renier en vele anderen.

info: www.HRMinfo.eu

 

 

info: