ConXioN Fun

Deerlijkse IT-consultant ConXioN doet wetenschappelijke zoektocht naar meer werkgeluk

DEERLIJK – ICT-dienstverlener ConXioN lanceert een grootschalig intern onderzoek naar de motivatie van werknemers. Dat doen ze om na een jaar van groei én thuiswerk er zeker van te zijn dat alle werknemers de juiste match hebben met hun rol en jobinhoud. Door in zee te gaan met de Impetus Academy zorgt ConXioN ervoor dat het onderzoek wetenschappelijk gefundeerd is.

ConXioN, het adviesbedrijf van Chris Debyser, is op 23 jaar tijd uitgegroeid tot een stevige kmo met een 100-tal ICT-specialisten.  In 2019 opende het Deerlijkse ICT-bedrijf in Waregem ook een Experience Center, in samenwerking met Microsoft. ConXioN zet sterke groeiprestaties neer met een omzet van ruim 20 miljoen euro (20% groei zowel in omzet als personeel). ConXioN kan bogen op sterke partnerships met grote namen als Microsoft, HP Inc, HPE en Cisco. 

 

 

Het Deerlijkse IT-bedrijf ConXioN verwelkomde in 2020 maar liefst 25 nieuwe werknemers, goed voor een groei van 25% in het personeelsbestand. Dat die werknemers vooral aan boord kwamen in een periode van thuiswerk betekende ook voor ConXioN een grote uitdaging. “We zijn heel trots op de groei die we in 2020 hebben verwezenlijkt om zo onze klanten nog beter te kunnen helpen”, vertelt HR-manager Hanne Vermès. “In 2021 willen we die groei bestendigen, maar daarbij willen we er wel zeker van zijn dat mensen op de juiste plaats zitten én dat de teamleads de juiste handvaten hebben om die groei te kunnen dragen. Daarom gingen we met Impetus Academy aan de slag om ons intern ‘goestingproject’ te lanceren.”

Goesting om te werken

Dat goestingproject meet de verhouding tussen ‘goesting’ (enthousiasme om te werken omdat men het zelf zinvol) en ‘moetivatie’ (druk om te werken van buiten- of binnenaf) bij de werknemers. Dat gebeurt aan de hand van een bevraging bij alle teams. Tijdens feedbackmomenten worden die resultaten besproken met zowel alle werknemers als met de teamleads in het bijzonder. “Het is voor ons heel belangrijk dat onze werknemers zich goed voelen in hun team en takenpakket”, zegt Vermès. “En dan gaat het om alle werknemers: niet alleen wie er recent bij kwam, maar ook de collega’s die al langer deel uitmaken van het bedrijf. De recente thuiswerkplicht én de grote groei van 2020 vormen daarbij een uitdaging. Door de motivatie bij onze teams te meten en teamleads te coachen om hun groeiend team op basis van die resultaten te ondersteunen, timmeren we verder aan een motiverende bedrijfscultuur. We willen dus nóg meer goesting dan moetivatie.

Wetenschappelijke insteek

De interne bevraging follow-upmomenten met de teamleads hebben een wetenschappelijke basis, dankzij de samenwerking met Impetus Academy. Deze spin-off van Universiteit Gent is gespecialiseerd in leiderschaps- en organisatieontwikkeling, gefundeerd op wetenschappelijk onderzoek. “Een weloverwogen keuze”, vertelt Vermès. “Met de Impetus Academy kozen we voor een partner die onze unieke bedrijfscultuur op een precieze manier kan capteren. Doordat elke stap op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd is, kunnen we ons ook verzekeren van correcte benchmarks en opvolging.”

Het project kende zijn kick-off eind februari en de begeleiding zal lopen tot eind april. Vanaf dan kunnen de werknemers zelf verder aan de slag.

foto:  Het ConXion-team (archieffoto)