Deweer Bart (l) Gerald Deweer (r) – Foto Lieven Dirckx_crop_horizontaa

Deweer Gallery (Otegem) vindt opnieuw zichzelf uit

OTEGEM - Als het over cultureel ondernemerschap gaat in West-Vlaanderen, mag Deweer Gallery zijn terechte plaats opeisen met inmiddels al decennia lang exposities op hoog niveau. Dat zal dit jaar, bij de 35e verjaardag, niet anders zijn.

Deweer Gallery heeft een rijke traditie. Een flink stuk van de recente kunstgeschiedenis is bij Deweer zelfs al eens op bezoek geweest. Wat begon met een liefhebberij voor kunst van wijlen Marc Deweer groeide uit tot een passie voor het verzamelen, om in 1979 geruisloos over te gaan in een galerie waar die begeestering met zoveel mogelijk mensen werd gedeeld. De meeste kunstliefhebbers associëren de inmiddels toonaangevende galerie nog steeds met Panamarenko en Jan Fabre. Met deze coryfeeën werd reeds meer dan 30 jaar samengewerkt. Toch willen de galerijhouders ook zoveel meer zijn, en dat hopen ze dit jaar meer dan ooit te bewijzen in hun 1.200m² grote tentoonstellingsruimte waar op jaarbasis gemiddeld zo'n vijftien exposities doorgaan.

Retrospectieve en innovatie in de kunst

Het programma voor 2018 oogt even uitzonderlijk als uitnodigend. Omdat het precies 35 jaar geleden is dat de galerie Panamarenko in een eerste solotentoonstelling presenteerde, komt er een grote retrospectieve van deze legendarische artiest met onder meer  historische schetsen, ontwerpen, allerlei vliegobjecten én de laatste werken die hij realiseerde zoals de ‘Arlikoop’ (2004) en de ‘Battopilo’ (2005).

Daarnaast staan de schijnwerpers ook gericht op Marc Bauer. Deze Zwitserse kunstenaar bereidt momenteel zijn tweede solotentoonstelling bij Deweer voor. Marc Bauer nam reeds deel aan diverse prestigieuze tentoonstellingen. Zijn werk was in 2011, 2013 én in 2017 reeds te zien in het Centre Pompidou in Parijs. Met zijn prachtige, melancholische (muur)tekeningen en films veroverde hij reeds menig hart.