Vandeca 1

Dieter Vandecasteele profileert zich meer dan ooit als grootdistributeur van A-merken in de voedingssector

MENEN - Twee jaar na de oprichting van het platform Chocolademarkt.com, groeit het West-Vlaamse VDC-Komerz uit Menen verder door als grootdistributeur voor de voedingssector. Zopas heeft CEO Dieter Vandecasteele nu ook het Vandeca-platform opgestart: een verzameling van markten met een heel divers aanbod A-merken in chocolade, snoep, koeken, snacks, ontbijt en ook dierenvoeding. Een one-stop-shop zeg maar, waarbij het beste van alle A-merken in België en Nederland stevig verpakt aan huis wordt geleverd en, waarbij ook steun wordt verleend op het vlak van merkenopbouw en branding. Daarmee tekent Vandecasteele voor het grootste online aanbod in België en Nederland.

 

 

 

Het West-Vlaamse VDC-Komerz uit Menen staat al jaren gekend als expert en all-in-one partner in e-commerce, met nadruk op snoep en chocolade. Door telkens te innoveren met herbruikbare en duurzame verpakkingen bouwden ze een mooie klantenbasis op. In 2020, tijdens de uitbraak van de Covid-19 pandemie, wilden Dieter Vandecasteele en zijn team hun trouwe klanten, zowel bedrijven als particulieren, blijven bereiken en werd Chocolademarkt.com opgericht. Dit viel meteen in de smaak omwille van het gebruiksgemak én het unieke aanbod.

Nu wordt met Vandeca (een verwijzing naar de familienaam van de CEO) alweer een nieuwe stap gezet. Vandeca levert het beste van alle A-merken in België en Nederland stevig verpakt aan huis. Bovendien krijgt elke klant bij elke aankoop gratis Vande€ash, wat gebruikt kan worden als leuke korting bij de volgende aankoop. Naast een heerlijk aanbod heeft Vandeca ook een snelle, verzorgde en uitgekiende logistiek.

Uniek concept

Corona, zoveel is wel duidelijk, heeft ook voor opportuniteiten en kansen gezorgd, voor zover je die gaten in de markt wilde zien. “De vele leveranciers, met onder andere grote namen als Mondelez, Nestlé, Mars en Libeert bevestigden hun vertrouwen in dit unieke, online Belgische concept”, aldus Dieter Vandecasteele. “Een concept dat zich uit in herbruikbare en duurzame verpakkingen waarvan Mixxboxx en Les Folies de Lowie hun private labels zijn. Op die manier wordt telkens gezorgd voor toegevoegde waarde. Zo krijgt je verpakking na consumptie een tweede leven.”

Grote namen

‘Moederhuis’ VDC-Komerz heeft al lange tijd licentieovereenkomsten met belangrijke spelers in het voedingscircuit. Denk maar aan onder meer Mondelez (Côte d’Or, Milka, Oreo, LU & Toblerone), Haribo, Storck (Merci), Roger & Roger (Croky), Perfetti Van Melle (Look-o-Look, Chupa Chups, Mentos), Lotus Bakeries of Libeert. Voor al die spelers worden ook specifieke verpakkingen en producten ontwikkeld en vermarkt. Binnenkort sluiten nog heel wat nieuwe partners aan waarbij gesprekken in finale fases zitten.

De plannen van www.vandeca.com zijn ambitieus en worden de komende maanden uitgebreid met een Franstalige versie, een uitbreiding van het gepersonaliseerde aanbod  ter ere van elke gelegenheid, én een B2B-omgeving waarin bedrijven en retailers het unieke aanbod kunnen terugvinden.

West-Vlaams netwerk

Dieter Vandecasteele heeft zijn groeiplannen ook uitgewerkt in samenspraak met andere West-Vlaamse spelers. “Het voorbije anderhalf jaar hebben we geïnvesteerd in een fonkelnieuw ERP-systeem (in samenwerking met Lean-Interactions uit Deerlijk), zijn we in zee gegaan met Digital Mind uit Poperinge voor de bouw van ons platform en zijn we met Well Communications uit Roeselare onze online communicatie aan het uitwerken”, aldus de CEO. “Stuk voor stuk op-en-top professionals binnen hun segment. We vinden het dan ook superbelangrijk om met mensen en bedrijven uit eigen streek te kunnen samenwerken. De veelgehoorde kritiek dat alle knowhow en macht bij buitenlandse giganten zit, is voor ons dan ook een grote motivator om net het tegendeel met Vandeca te kunnen bewijzen.”