Dome CEO

Dome Assistance lanceert nieuw charter voor poetshulp

KORTRIJK – Dome Assistance, sedert ruim 10 jaar een vaste waarde in de strikt gereguleerde wereld van de dienstencheque-ondernemingen, zet een volgende stap in haar traject naar het ontzorgen van de poetshulp. Het bedrijf beschouwt het als haar taak om de belangen van de huishoudhulp te behartigen, en heeft daarom het initiatief genomen om een Charter op te stellen voor een optimale samenwerking én wederzijds respect tussen die huishoudhulp en de klant.

Door dit Charter engageert Dome Assistance zich om de relatie tussen de twee partijen duurzaam te helpen uitbouwen. In het document worden enkele beginselen of duidelijke standpunten ingenomen om een kwalitatieve  samenwerking te realiseren zodat de poetshulp zich goed in z’n vel voelt en de klant een optimaal resultaat verkrijgt. DOME roept ook de andere sectorbedrijven op om deze gedragscode te onderschrijven en zo optimale werkomstandigheden te bewerkstelligen voor de werknemers uit de sector.

Meer dan een miljoen gezinnen maken in ons land gebruik van dienstencheques om een poets- of huishoudhulp te betalen. De sector telt in Vlaanderen tussen de  90 en 95.000 werknemers, er zijn ruim 900 erkende dienstenchequebedrijven. Alle dagen komen tal van huishoudhulpen bij klanten aan huis die gedurende een aantal uren verblijven in de leefwereld van de klant. Deze verwacht van de huishoudhulp  een optimaal resultaat. Maar tal van factoren kunnen er toe leiden dat het samenleven niet lukt en het verwachte resultaat niet behaald wordt.

Nood aan kwalitatieve samenwerking

In het Charter worden enkele beginselen of duidelijke standpunten ingenomen om een kwalitatieve  samenwerking te realiseren. Het Charter is niet gebiedend, maar vraagt wel engagement voor een aantal principes. Het kwam onder meer tot stand na tal van gesprekken met de medewerkers van Dome Assistance. Voor Dome Assistance is communicatie primordiaal. “Communicatie is de sleutel die de deur van het wederzijds respect opent en leidt naar een duurzame relatie tussen de huishoudhulpklant en de huishoudhulp”, heet het.

Er worden aanbevelingen gegeven om die communicatie optimaal te laten verlopen. Ook advies om enkele praktische principes in acht te nemen zodat de huishoudhulp optimaal kan functioneren en geen inkomstenverlies lijdt door onverwachte wijzigingen van het werkschema, laattijdige annulaties of ongewone werkfrequentie. Daarnaast wordt het wederzijds respect beklemtoond voor elkaars eigenheid en leefwereld. Erika Tuypens, CEO Dome Assistance, besluit: “ Met dit Charter zetten we een nieuwe stap om de sector op een ander niveau te tillen. Van uit onze professionele ervaringen zijn we uitermate betrokken bij het welzijn van onze medewerkers en streven ernaar om alles optimaal te helpen verlopen met als einddoel een tevreden klant. We vertrouwen erop dat het onze werknemers extra motiveert en toekomstige werknemers inspireert om onze sector te vervoegen.”