Welax

Drie koppels starten samen nieuwe aankoopgroepering Welax op

VEURNE, ALVERINGEM - Jochem Boedts, Dylan Boedts en Peter Rooms, 3 ondernemers uit de Westhoek, starten samen met hun echtgenotes een gloednieuwe aankoopgroepering op in outdoor producten. De naam: Welax. De ambitie: de marktpositie van lokale winkeliers verstevigen.

 

Het idee kwam er toen Jochem tijdens de eerste lockdown opmerkte dat niet alleen de algemene onlineverkoop steeg maar ook niet-essentiële winkels verplicht de deuren moesten sluiten. Een kleinhandelaar stond plots voor een zeer bang jaar en had dikwijls onvoldoende kennis en kapitaal om zeer snel mee op de kar van de webwinkels te springen als bijkomend verkoopkanaal.

Mede door COVID-19 zijn consumenten gedwongen om dichterbij huis op reis te gaan en hun eigen tuin wordt door het veranderende klimaat in België een ruimte in huis die stilaan net zo belangrijk wordt als hun keuken of woonkamer. “De webwinkels in tuin-, kampeer- en zwembadproducten draaiden afgelopen lente en zomer op volle toeren en de lokale handelaars konden alleen maar lijdzaam toekijken hoe de bol.com’s en amazon’s wegliepen met hun omzet”, luidt het. “We willen deze handelaars de kans geven via ons platform om hier iets aan te doen en zich te wapenen tegen de digitale toekomst terwijl ze daarnaast ook mee profiteren van een nationaal marketingkanon.”

Wie toetreedt tot de groep krijgt er direct een hoop klanten bij in eigen regio want op elke verkoop op de website www.welax.be van een product uit zijn/haar segment ontvangt de winkelier een verkoopmarge aan de hand van de postcode van de consument. “Het volledige logistieke proces gebeurt van uit de magazijnen van de groep, zo kan de winkelier zich volop focussen op zijn eigen winkel en expertise.”, aldus Jochem.