Petanque

Drie West-Vlaamse bedrijven organiseren tornooi ‘Jeux de boules’ op de Croisette in zonovergoten Cannes

CANNES - Business mag ook fun zijn. Drie West-Vlaamse bedrijven hebben de daad bij het woord gevoegd en organiseerden in Cannes een heus petanquetornooi met zicht op de Croisette en onder een zomerse zon. Het sportieve netwerkevent vond woensdag plaats in marge van de MIPIM, de grootste vakbeurs ter wereld voor projectontwikkelaars, bouwbedrijven en architecten. Het verdienstelijke en creatieve West-Vlaamse trio staat bekend voor zijn ongebreideld ondernemerschap: Paul (en zoon Leon) Renson, Laurens Kinget (rekrutering- en selectiekantoor Noël Franklin) en Karsten Foekens van Danneels.

Het was netwerker par excellence Laurens Kinget die jaren terug het originele concept bedacht en twee andere bedrijfsleiders mee in bad trok. “Elkaar echt leren kennen, dat doe je zelden in een meeting room”, aldus Laurens Kinget. “Onze Boulodrome is een uitstekend alternatief.”

Het was de vierde maal dat dit petanquetornooi doorging. Zoals ook op de golfcourts gebeurt: na het slaan of gooien van een balletje wordt in marge over de familie maar ook over business gesproken. Onder het motto: ‘La vie est un jeu, mais la petanque c’est sérieux.’

Netwerking op een andere manier

Het West-Vlaamse event aan de Azurenkust is een schot roos. Ook dit maal kwamen 300 deelnemers afgezakt naar de petanquepiste aan de rand van het bekende Palais de Festival, hoofdzakelijk ondernemende provinciegenoten. “Boules Boules de Cannes is netwerking op een andere manier”, aldus Paul en zoon Leon Renson. “Je weet op de piste niet wie je partner of tegenstander is, en zo brengen we mensen samen die elkaar niet kennen. En daar kan desgevallend ook business van komen.”

Dat was ook de overtuiging van Karsten Foekens, CEO van projectontwikkelaar Danneels. “Op een petanquebaan gaat de bal zakelijk soms sneller aan het rollen.”