Dag van het Familiebedrijf IFB OKTOBER 2022-64

Expert Jozef Lievens laat familiebedrijven door het bos de bomen zien

KORTRIJK, GENT - Elk jaar organiseert het Instituut van het Familiebedrijf (IFB), het geesteskind van meester Jozef Lievens, een rondetafel over en voor familiebedrijven. Een hoogmis, een must. Dinsdagavond verzamelde Lievens opnieuw de fine fleur van de Vlaamse familiebedrijven in de Gentse Handelsbeurs. De jaarlijkse Dag van het Familiebedrijf stond er in het teken van werken met extra-muros CEO’s.

De onvolprezen expert in de materie Jozef Lievens lichtte toe wat de mogelijke hinderpalen zijn voor een geslaagde samenwerking, waarna ervaringsdeskundigen Herman Van de Velde, Marleen Vaesen, Eddy Duquenne, Willy Naessens en Dirk Deroose (extra muros CEO bij Willy Naessens) getuigden over hun ervaringen. Afsluitend werd afscheidnemend CEO Wouter Torfs figuurlijk in de bloemetjes gezet.

In slechts 15 procent van de familiebedrijven staat een niet-familiale CEO aan het roer. Nochtans is er bij de familiebedrijven meer en meer belangstelling voor deze formule. Jozef Lievens stipte 6 factoren aan die het aantrekken van en de samenwerking met een externe CEO kunnen maken of kraken. Die factoren variëren van een impulsieve, onvoorbereide beslissing over een weinig professionele selectie tot onduidelijke of ontbrekende afspraken over het speelveld waarbinnen de CEO kan bewegen. Een vierde factor heeft betrekking op de familie die er niet in slaagt van mindset te veranderen en te schakelen van een operationele leiding naar een rol die ‘beperkt’ is tot die van eigenaar en medebestuurder. Te hoge verwachtingen ten aanzien van de externe CEO – het zogenaamde Messias-syndroom – vormen een vijfde valkuil. Tot slot kan ook het onvermogen van de externe CEO om zich aan te passen aan en in te leven in de unieke dynamiek van een familiebedrijf de samenwerking danig bemoeilijken.

Over visie, respect en vertrouwen

Na de inleidende uiteenzetting getuigde het panel van CEO’s over hun ervaringen. Rode draad in hun getuigenissen was het belang van een duidelijke visie, wederzijds respect en vertrouwen. “Als externe CEO moet je aanvaarden dat er in de familie ook over het bedrijf gesproken wordt zonder dat je erbij bent,” vertelde afscheidnemend Van de Velde-CEO Marleen Vaesen. “Het is belangrijk dat daar ook duidelijk over gecommuniceerd wordt.”

Eddy Duquenne (CEO van Kinepolis) benadrukte dan weer het belang van zijn intense, bijna dagelijkse communicatie met voorzitter en familiant Joost Bert. Als externe CEO stond hij er ook op deel te kunnen uitmaken van de familieraad om beslissingen en keuzes aan de familie te kunnen uitleggen.

Voor Willy Naessens is een absolute openheid tegenover de CEO essentieel. “We besturen met de financiële openheid van een beursgenoteerd bedrijf zonder er zelf een te zijn. Die openheid zorgt voor vertrouwen.” Waarna Dirk Deroose afrondde met een advies voor familiebedrijven: “Neem als familiebedrijf geen externe CEO aan als je als familie niet bereid bent duidelijk te communiceren waar je naartoe wil. Je moet open kaart spelen, anders moet de CEO blind varen en is hij gedoemd te mislukken.”