care cosmetics Duco van Keimpena

Families Desimpel en Donck investeren in veelbelovende Nederlandse nichebedrijf Care Cosmetics

[caption id="attachment_71381" align="alignleft" width="360"] Nicolas Sneyers (3D Investors) en Duco Van Keimpema[/caption]

KORTEMARK - Cosmeticabedrijf Care Cosmetics (CC) laten uitgroeien tot de nummer één in België en ook internationaal verder profileren. Met die ambitie stappen de families Desimpel en Donck als investeerders in een hen onbekende sector, en dat via hun gezamenlijke investeringsmaatschappij 3D. Care Cosmetics werd in 1996 opgericht door de Nederlandse eigenaar Duco Van Keimpema. Het bedrijf is met circa 80 medewerkers en locaties in Barendrecht, Breda en het Limburgse Maaseik de grootste toeleverancier voor de schoonheidsspecialisten in de Benelux. De deal tussen CC en 3D kwam tot stand op aangeven en via bemiddeling van Marktlink Fusies & Overnames, dat circa 90 transacties op jaarbasis begeleidt. Marktlink richt zich daarbij op het segment midden- en kleinbedrijf en opereert landelijk vanuit de kantoren Amsterdam, Deventer, Drachten, Gouda en ‘s Hertogenbosch. Internationale kantoren zijn er in Antwerpen en Düsseldorf.

Vroeg in de jaren negentig besloten de families Desimpel en Donck de krachten te bundelen in een eigen investeringsmaatschappij. Het kind kreeg de naam 3D mee. Via 3D werd geïnvesteerd in zowel beursgenoteerde bedrijven als in beloftevolle groeiondernemingen genre Studio 100 of het Roeselaarse Desotec van de broers Peter en Bart Sobry. Voorbeelden van beurs gelinkte participaties zijn onder meer KBC, Barco, Atenor, Zenitel en Ackermans & van Haaren. Het betreft bijna altijd goed renderende minderheidsparticipaties. Nu stapt 3D ook in Care Cosmetics. Hoe zwaar de participatie weegt en hoeveel geld op tafel wordt gelegd is niet bekend. Wél bekend is dat de West-Vlaamse ondernemersfamilies willen dat Care Cosmetics uitgroeit tot de nummer één in België.

Strategische zet

Care Cosmetics is een leverancier van cosmetica aan 2.500 schoonheidsspecialisten en meerdere grootretailers. Het nichebedrijf (van Nederlandse origine) is de facto de nummer één  in de Benelux. In België blijkt er echter nog groeimarge te zijn. De omzet van het in 1996 gestichte Care Cosmetics schommelt rond de 20 miljoen euro. Care Cosmetics vertegenwoordigt inmiddels 30 internationale topmerken zoals RoC, Guinot en het eigen merk Pascaud.

In december 2018 deed het bedrijf van eigenaar Duco Van Keimpema een niet onbelangrijke strategische zet met de overname en integratie van het merk Pascaud. Duco Van Keimpema zei toen: “Care Cosmetics is hiermee naast cosmeticadistributeur in de Benelux, nu ook mede-eigenaar van het cosmeticamerk Pascaud en dat is een prachtige aanvulling op onze huidige portfolio. Pascaud past bij ons omdat wij naast distributeur, ook een eigen merk in huis wilden hebben. Door het zelf ontwikkelen van producten en technieken die de werking ondersteunen, verstevigen we onze positie in de beautybranche. Met founder Mardge Pascaud als businesspartner kunnen we nog meer innovaties en knowhow delen. Door deze stap halen we voor het eerst een eigen merk in huis en kunnen we de schoonheidsspecialistenmarkt in de Benelux nog beter bedienen. Ook internationaal kunnen we nu een strategie uitzetten." Wat dat laatste betreft: Care Cosmetics heeft sindsdien ook de Duitse markt betreden."

Juiste timing

Na bijna 25 jaar ondernemerschap was het voor Van Keimpema een logisch moment voor het aantrekken van een investeringsmaatschappij. “In tijden van crises bezuinigen mensen op auto’s en vakanties, maar aan persoonlijke verzorging wordt eerder meer dan minder uitgegeven", zegt de stichter-eigenaar. "We zijn in de afgelopen periode ongelofelijk hard gegroeid, waarbij we nu op een kruispunt staan met meerdere strategische keuzes om extra groei versneld te realiseren.”