Ronse-Stéphane-scaled

Foodbag, het West-Vlaamse HelloFresh, ziet zijn omzet exploderen

BRUGGE - Foodbag, de West-Vlaamse tegenhanger van HelloFresh maar beter, zag zijn omzet in het coronajaar explosief stijgen naar maal twee. Foodbag is het levenswerk van Bruggeling Stéphane Ronse. Inmiddels heeft de Colruyt Groep ook al een cruciale participatie opgebouwd in het bedrijf. Typisch voor Foodbag is dat er gewerkt wordt met lokale Vlaamse producten, een ode dus aan de korte keten.     

Foodbag, da zijn operationele activiteiten centraliseert in het Gentse, blijft maar groeien. Onder meer, maar niet alleen, dankzij  de coronacrisis die het grote publiek aanzet aanzet tot meer thuisleveringen van voedingswaren.

Het bedrijf werd in 2014 opgericht door Stéphane Ronse, broer van de Kortrijkse schepen Axel Ronse. In 2019 nam hij de Antwerpse concullega Smartmat over. Vandaa werken er 22 medewerkers voltijds, naast tientallen freelancers, onder meer voor het transport aan huis. In 2020 klom Foodbag naar een omzet van vermoedelijk 21 miljoen euro (prognose). Dit is quasi een verdubbeling in vergelijking met het jaar 2019. In concrete cijfers levert het West-Vlaamse HelloFresh om en bij de 3 miljoen maaltijden per jaar. Al dat lekkers ven eigen bodem wordt aan huis gebracht in duurzame kartonnen verpakkingen. Toen Ronse begon leverde hij dertig maaltijden per week uit, zo liet hij recent weten in de media.

Stéphane Ronse wil geleidelijk aan ook zijn actieradius verder uitbreiden. Tor hiertoe werd bijna integraal gemikt op leveringen aan particulieren. Nu wordt ook gedacht aan bedrijven, die hun werknemers willen verrassen. Naast de klassieke eetboxen worden er nu ook aperitiefboxen in de aanbieding gebracht.