vandermarliere fred

Fred Vandermarliere stapt aan boord bij Amerikaanse nicheretailer

ZWEVEGEM - Fred Vandermaliere, zoon van de wel bekende Guido Vandermarliere (sigaren J. Cortès, Jules Destrooper) is als aandeelhouder en partner aan boord gestapt bij het vooraanstaande Amerikaans online retail platform Brandshopper van Keith Meier. Het online platform verkoopt buitensportartikelen (hoofdzakelijk toegespitst op jagers) alsook de passie die de familie Vandermarliere zo na aan het hart ligt (sigaren).

Keith Meier richtte zijn bedrijf tien jaar terug op en kende in zijn thuisland succes als retailer. Beide partijen benadrukken dat ze voor verdere groei willen tekenen. Keith blijft aan als CEO en zal de dagdagelijkse lijnen blijven uittekenen. Fred Vandermarliere zegt te geloven in de American dream: “Misschien opent dit de poorten naar andere sectoren waar de Amazons van deze wereld geen interesse in hebben?”, zegt hij.  

Brandshopper

is een Amerikaans e-commerce platform, opgericht door online verkoopspecialist Keith Meier, actief in de ‘direct to consumer’ verkoop van buitensportartikelen en sigaren via onder andere fieldsupply.com, wingsupply.com en cigarpage.com.

Keith Meier is bepaald geen onbekende in de Amerikaanse online retail markt. Hij is de oprichter van ’s werelds grootste online retailer in de sigarenwereld (cigarsinternational.com) dat hij in 2007 verkocht aan het General Cigars.  Enkele jaren daarna richtte hij Brandshopper op en tekende met zijn nieuwe activiteit voor een indrukwekkende groei.

De juiste partij

Om deze groei verder te stimuleren haalt hij nu Fred Vandermarliere aan boord als investeerder. Er worden geen details gegeven over de onderlinge verhoudingen in het kapitaal. “De nieuwe investering zal de groei helpen versnellen en het extra duwtje geven om in deze omgeving een groter marktaandeel te verwerven”, zegt Meier. “Het was belangrijk om met de juiste partij samen te werken en Fred was de man die ik zocht.  Het was al vroeg in onze discussies duidelijk dat we een visie delen, we zijn beiden ambitieus en willen er samen een toffe rit van maken.”

Match in heaven

Vandermarliere is vooral actief in het sigarenbedrijf J.Cortès -bekend van de iconische blauwe sigarendoosjes- dat zijn grootvader Maurice 95 jaar geleden oprichtte.  De tweede generatie, waaronder zijn vader Guido bouwden het uit tot een Europese topper.  Vijf jaar terug nam hij het Nicaraguaanse Oliva Cigars over.  Dat laatste bedrijf is gespecialiseerd in premium handgemaakte sigaren en valt elk jaar in de prijzen op de lijst van best gemaakte sigaren van de wereld. “Partner worden in een e-retailbedrijf is iets wat me al jaren triggert”, zegt hij. “Toen ik Keith ontmoette was er een geweldige klik: een impressionant palmares in de online wereld, maar wel nog steeds heel down-to-earth. Het feit dat hij zijn kapitaal wou openzetten en CEO wou blijven, was een match made in heaven. Want we kunnen misschien sigaren maken, maar van online verkopen hebben we geen kaas gegeten."

Andere aanpak in de VS

Of het vreemd is dat een fabrikant instapt in een online platform van zijn eigen business? Fred Vandermarliere ziet het zo: “Het kan de relatie doden met de winkeliers die je zo hard nodig hebt. In de VS echter zijn ze dit al vele jaren gewoon: de premium sigarenmarkt wordt al jaren voor de helft beleverd door online retailers, voor het overgrote deel zelf in handen van andere sigarenfabrikanten.  Zolang je de klanten correct blijft benaderen, is dit een perfect mogelijke combinatie.  We hebben elkaar allemaal hard nodig.”

Bruggeling Eduard Bouten, die al vele jaren succesvol verschillende paden heeft bewandeld binnen de sigarengroep van de familie Vandermarliere,  zal mee een actieve rol opnemen in Brandshopper.