Retailer FUN en Flandria, het Belgische kwaliteitslabel voor groenten en fruit, hebben samen een marktkraampje voor kinderen gelanceerd. Dit is de tweede grote samenwerking na het Dovy speelgoedkeukentje van vorig jaar. Hiermee wil de feest- en speelgoedketen het goede voorbeeld geven rond gezonde voeding en de belangrijke voedingswaarde die groenten en fruit hebben.
“Het marktkraampje is een stimulans om al spelenderwijs in aanraking te komen met gezonde voeding zoals groeten en fruit”, zegt Inge Suy, aankoopdirecteur bij het Brugse FUN. Ilse Ceulemans, marketing manager bij Flandria verwoordt het zo: “We konden ons meteen vinden in het kraampje omdat het de juiste waarden meegeeft. Groenten en fruit kopen bij lokale partners en van kleins af aan het belang meegeven van seizoenproducten. Dit strookt volledig met waar wij als Flandria voor staan.”
Gezonde voeding wordt sterk gepromoot en die boodschap bereikt ook de kinderoortjes. “Het huishoudspeelgoed is nog steeds erg populair en met de vele kookprogramma’s en gezonde kookboeken, is het logisch dat ook de kinderen dit oppikken”, aldus Joeri De Waele van FUN. “Bij de Dovy speelgoedkeuken was er meteen interesse, de mooie verkoopcijfers bleven dan ook niet uit. Voor het Flandria marktkraampje verwachten we niets anders.”
Focus op lokale KMO partnerships met zelfde waarden
De partnerships met Flandria en Dovy zijn een bewuste keuze van de retailer en spelen in op de vraag naar ‘speelgoed van hier’. “De ontwikkelingen in productaanbod zijn weloverwogen”, zegt De Waele, “Het maakt ons uniek ten opzichte van andere spelers. Wij zoeken de actuele trends en gaan ermee aan de slag zodat elke klant die bij ons binnenwandelt met een unieke ervaring buiten gaat”.
Vorig jaar lanceerde FUN 9 huismerken, nu zijn er nog extra gelanceerd zoals ‘Boum’ voor babyspeelgoed, ‘Creatiki’ voor alles van creatief knutselen, ‘Fools Games’ voor gezelschapspelletjes en onder andere ook nog ‘Prof Q&A’ voor alles wat met wetenschap en de natuur te maken heeft. “Met onze huismerken houden we de vinger op de pols”, zegt Inge Suys. “Zo kunnen we ons aanbod aanpassen naar de wens van de klant en vermijden we de prijsslag die op gevestigde merken woedt.”