GallooII-1

Galloo investeert opnieuw fors in de opwaardering van de binnenwateren

MENEN - In 2018 al investeerde het Menense recyclagebedrijf Galloo in een eerste duwbak (de GALLOO I) om het transport over de binnenwateren op te waarderen. Deze duwbak, met een capaciteit van 2.294 ton, vervoerde vorig jaar 120.000 ton schroot. Dankzij deze investering werden 5.000 vrachtwagens per jaar van de weg gehaald. Naar aanleiding van het succes van GALLOO I en een continu streven naar klimaatvriendelijke oplossingen, werd GALLOO II aangekocht en in het water gelaten. Deze duwbak heeft een laadcapaciteit van 1.850 ton en geeft het duurzaam transport tussen de twee filialen (Gent, Menen) een extra boost. 

Als marktleider in de sector recycleert Galloo 1,5 miljoen ton ijzer, 200.000 ton non-ferrometalen en 40.000 ton plastics per jaar. Maar duurzame bedrijfsvoering is méér dan alleen het omzetten van afval naar circulaire grondstoffen. Ook duurzaam transport is daar een essentieel onderdeel van. Galloo Gent, in het hart van de Gentse haven, vormt een belangrijke schakel in het transport over water.

Duurzaamheid boven alles

Galloo maakt al jaren gebruik van binnenvaartschepen voor vervoer van schroot van en naar de haven in Gent, maar nu dus met een tweede eigen duwbak. Goederen transporteren over het water biedt heel wat voordelen, zeker in vergelijking met wegtransport. Het is efficiënt, beter voor het milieu en bovendien een pak goedkoper. Schroot is immers zeer geschikt voor transport over water: het kan niet bederven en leent zich perfect voor vervoer in bulk.

Gedelegeerd bestuurder Pierre Vandeputte (rechts op de foto) plaatst deze investering in het kader van duurzame bedrijfsvoering: “Als koploper in de recyclagesector dragen we de verantwoordelijkheid om te kiezen voor duurzame mobiliteitsoplossingen", zegt de CEO. "In 2018 hebben we met de ‘Galloo I’ de kaart van de binnenvaart getrokken, al vrij snel werd duidelijk dat onze economische groei het toelaat om de vloot uit te breiden. Bovendien streven we ernaar om nieuwe en bestaande werven aan te passen naar watertransport of we zoeken overslagkades in de buurt.”

Tussen Seine en Schelde

De nieuwe duwbak werd gebouwd om optimaal op de Leie te kunnen varen, maar dit impliceert een compromis naar lengte, breedte, beperkte diepgang en lage bruggen.

Met de ingebruikname van een tweede eigen duwbak, kijkt Galloo reikhalzend uit naar de verdere ontwikkelingen van het project ‘Seine Schelde Vlaanderen’. Het is de ambitie van de Belgische en Franse overheden om met dit project de vaarweg tussen de Seine en de Schelde te verbeteren. Deze  opwaardering is voor Galloo essentieel om een optimale binnenvaart te kunnen organiseren: diepere vaargeulen, ruime passeerstroken en voldoende doorvaarhoogte onder de bruggen.