vanhee

Groep Vanhee (Oostkamp) investeerde dit jaar al 51 miljoen euro

OOSTKAMP - Het hoeft niet altijd kommer en kwel te zijn. Neem nu de Oostkampse Groep Vanhee als voorbeeld. Dit jaar werd al 51 miljoen euro geïnvesteerd, in de overtuiging dat dit een juiste strategisch keuze is en in de wetenschap dat na regen altijd zonneschijn komt. Met een aanstekelijk optimisme verzet zaakvoerder Franky Vanhee de bakens als toeleverancier voor de retailmarkt.  

Groep Vanhee is actief in de bouwwereld, en investeert meer bepaald in de aankoop van panden voor baanwinkels of supermarkten, maar ook van bouwgronden. Iedereen heeft de mond vol over moeilijke tijden voor de retail, en daar zal wel iets van aan zijn, maar het belette Vanhee niet om te blijven investeren en zo bij te dragen aan de toekomstige economische welvaart.

Dit jaar alleen al werd voor 51 miljoen euro geïnvesteerd in de aankoop van baanwinkels, supermarkten en bouwgronden . “Supermarkten en baanwinkels blijven in onze ogen een mooie toekomst hebben en daarom blijven we ook bouwgronden kopen om er commerciële projecten op te ontwikkelen”, zo luidt de boodschap.

Accent nog meer op baanwinkels

De jongste jaren was sprake van een professionalisering van de retailvastgoedmarkt. “Ondanks de doorbraak van de e-commerce is de totale winkeloppervlakte in ons land de jongste tien jaar fors blijven stijgen en de baanwinkels zijn goed voor meer dan de helft van het totaal”, geeft Franky Vanhee aan. “De toenemende druk om steden leefbaarder en groener te maken en om er de auto meer en meer uit te bannen, zal volgens ons enerzijds wel kansen bieden aan gemakswinkels in het stadscentrum maar anderzijds het accent nog meer doen opschuiven in de richting van de baanwinkels en supermarkten buiten de stad.”

Groep Vanhee voegt de daad bij het woord. “We hebben 11 winkels van Carrefour gekocht in Wallonië en 2 in Vlaanderen, en we kochten supermarkten die worden uitgebaat door Match en Smatch”, vertelt Franky Vanhee. “Daarnaast kochten we grond in Lokeren voor de bouw van een Lidl-supermarkt en verwierven we het oude slachthuis van Anzegem om er een nieuwe supermarkt en appartementen te bouwen voor Okay. In Lessines zal Colruyt op onze grond een nieuwe supermarkt bouwen. En in Gent en Poperinge zullen we kmo-units ontwikkelen.”

Eén en ander geeft duidelijk het geloof in de toekomst van retail weer. Bovendien is de honger van Groep Vanhee hiermee nog niet gestild. “We willen de markt duidelijk maken dat we kandidaat zijn om nog meer te kopen en daarvoor ook over de nodige middelen beschikken”, benadrukt Franky Vanhee.

Crisissen bieden ook kansen

De zaakvoerder beseft wel dat de gestegen levensduurte ergens wel een rem kan zetten op de consumptie, maar hij verwacht niet dat de druk op de retail in het algemeen daardoor zal toenemen. “Mensen moeten blijven eten en klussen  en de grote retailers zijn inventief genoeg om goedkope promotie-acties uit te werken”, zegt Vanhee nog. “We willen als ondernemers ook een signaal geven: we mogen ons niet laten overmannen door pessimisme.  Klagen over een tekortschietende overheid, over strengere en veranderende reglementeringen en over concurrentie die als gevolg van de digitale transformatie en disruptie van alle kanten komt, helpt ons niet vooruit. Ondernemen is niet bij de pakken blijven zitten en permanent hindernissen overwinnen.  Met onze positieve daadkracht leveren we ook een mooie bijdrage aan de werkgelegenheid.“