De EU Bank en de PUNCH Group bundelen hun krachten om het koolstofvrij maken van particuliere, commerciële en industriële voertuigen te bevorderen. Dit moet gebeuren door de ontwikkeling van waterstof- en elektrische voortstuwingstechnologieën en aanverwante energieopslagsystemen. Zo staat het te lezen in de officiële mededeling. De EIB-financiering wordt mee ondersteund door het Europees Fonds voor Strategische Investeringen (EFSI), de belangrijkste pijler van het investeringsplan voor Europa.
De investeringen zullen voornamelijk worden uitgevoerd in de fabrieken van het bedrijf in Turijn (Italië) en, in mindere mate, in Straatsburg (Frankrijk). In februari 2020 kocht Dumarey uit handen van General Motors een geavanceerd onderzoeks- en engineeringscentrum in Turijn. Hij zag er een wissel op de toekomst in, en krijgt nu gelijk.
Nieuwe toekomst voor motoren
Het uitgetrokken bedrag moet het onderzoek, de ontwikkeling en de innovatie bij Punch naar hogere sferen tillen. In een officieel statement laat Gelsomina Vigliotti, vicevoorzitter van de EIB, weten dat deze steun aan de Punch Group van doorslaggevend belang is voor het koolstofvrij maken van de sector personenauto’s, bedrijfsvoertuigen en industriële voertuigen, en dit door de ontwikkeling van innovatieve oplossingen zoals waterstof, brandstofcellen of elektrische motoren. “Als klimaatbank van Europa speelt de EIB een sleutelrol bij het bevorderen van mobiliteit in de richting van een koolstofarme toekomst”, zo stelt Vigliotti.
Verwacht wordt dat Punch de ontwikkeling van waterstofmotortechnologie voor commerciële en industriële voertuigen een enorme push voorwaarts zal geven. Guido Dumarey, eigenaar en stichtend voorzitter van de PUNCH Group, laat weten klaar te staan voor die opdracht: “De steun van de EIB zal een belangrijke factor zijn bij het bereiken van onze visie op duurzame mobiliteit voor iedereen”, zegt Dumarey. “We willen onze technologische expertise op het gebied van elektrische en waterstofaandrijving uitbreiden. Wij zijn overtuigd van het enorme potentieel van waterstofmotoren, met name voor zware vracht- en bedrijfsvoertuigen, terreinwagens en de maritieme sector.”