dumarey guido eigen foto

Guido Dumarey schopt de politiek een geweten

SINT-MAARTENS-LATEM- In gesprekken met diverse media heeft de West-Vlaamse topondernemer Guido Dumarey sans rancune teruggeblikt op het dossier Van Hool, waar hij kandidaat-overnemer was maar finaal niet werd weerhouden. Al heeft hij bedenkingen omdat het plan van de huidige overnemers (VDL-Schmitz Cargobull) niet bepaald transparant is en ook omdat zijn eigen bod niet ten gronde werd doorgenomen. Maar dat is het verleden. In zijn eigen stijl maakt Dumarey haarscherpe analyses, onder meer over Europa, het beleid in eigen land en de mobiliteit van de toekomst (waar hij een mix voorspelt van elektrisch en waterstof als aandrijfbron). 

De flamboyante ondernemer heeft het in zijn interviews meermaals over 'arm Vlaanderen'. Hij betreurt in elk geval dat een topbedrijf als Van Hool over de kop moest gaan.

Gevraagd naar wat België moet doen om zijn industrie te beschermen, antwoordt Dumarey in de media: "Het wordt de hoogste tijd dat de politici naar de bedrijven toestappen om te weten wat hun desiderata zijn op de weg naar groei. Dat ze eens uit hun pluchen zetels komen. In Frankrijk (Macron) of Italië gebeurt dat wel."

Quid met CNH?

Guido Dumarey geeft onder meer het voorbeeld van Case New Holland in het West-Vlaamse Zedelgem. Hij vraagt zich openlijk af waar het met dat internationaal gereputeerde bedrijf naar toe moet op termijn. Vandaag ligt de fabriek dicht bij een woonkern en is ze ook te klein geworden, vindt Dumarey die hoopt dat het bedrijf hier blijft. Maar daarvoor is visie nodig van het beleid, zodat er achteraf niet moet gejankt worden over het vertrek van een grote speler.

Dumarey wijst ook op het foute Europese model, waarbij unanimiteit vereist is bij beslissingen. Met zoveel landen samen lukt dat niet of slechts moeizaam. Daarom pleit de visionaire West-Vlaamse ondernemer voor een quorum van 75 procent, zodat dwarsliggers het onderspit moeten delven.