In aanwezigheid van havenschepen Marc Van Peel en CEO Xavier Dewulf van G&V werd het eerste tankstation voor dieseltreinen in de haven van Antwerpen officieel ingehuldigd. Deze publieke tankinstallatie is een investering van G&V Energy Group uit Kuurne, in samenwerking met Infrabel. Na Zeebrugge en Gent-Zeehaven is Antwerpen de derde haven die een openbare tankplaats voor diesellocomotieven krijgt. Het is meteen een primeur voor Antwerpen.
Dankzij G&V kunnen alle spooroperatoren nu 7 dagen op 7 en 24 uur op 24 snel en eenvoudig brandstof inslaan. Volgend jaar komt er nog een gelijkaardige tankinstallatie op Antwerpen-Linkeroever. Spooroperatoren, die met diesellocomotieven op het Belgische net rijden, moeten in ons land snel en eenvoudig kunnen tanken. Daarom investeert infrastructuurbeheerder Infrabel mee in openbare tankstations op strategische plaatsen. Vroeger moesten treinbestuurders, die in het Antwerpse havengebied diesel wilden tanken, beroep doen op tankwagens. Daar kwam een hele planning bij kijken en het gebeurde ook niet altijd in de meest optimale
omstandigheden. Maar dat is nu verleden tijd.
Treinbestuurders krijgen nu een CAPS Fuelcard (tankkaart) van G&V en kunnen dus zelf kiezen wanneer ze willen tanken. Ze hangen dus niet meer vast aan afspraken met tankwagens. Tanken gaat ook erg snel. Aan een debiet van maximum 500 liter per minuut kunnen de grootste locomotieven op minder dan een kwartier voltanken.
Het tankstation werd gebouwd volgens de strengste milieunormen en is ook gekeurd door de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM).
Sinds de liberalisering van het goederenverkeer per spoor is er nood aan openbare tankplaatsen. Een belangrijk aandeel van deze treinen rijdt nog steeds op diesel, waardoor de vraag naar een dergelijke infrastructuur groot is, zowel bij binnenlandse als bij buitenlandse spooroperatoren.