OOSTENDE – De trafiek cijfers van 2018 liegen er niet om. Haven Oostende kan terugblikken op een mooi jaar. Het aantal invaarten steeg met 31,6 procent tegenover 2017. In totaal kwamen 5.331 schepen de haven van Oostende binnenvaren in 2018.
De 19 cruiseschepen brachten 7 211 passagiers naar Oostende. Haven Oostende mikt op de kleinere cruiseschepen uit het hogere marktsegment. Onder andere twee gloednieuwe cruises kwamen Oostende aandoen deze zomer: Le Laperouse en het zusterschip Le Champlain.Ook de general cargo cijfers zijn goed. 1.562.000 ton werd verscheept ofte een stijging van 13,7 procent in vergelijking met 2017. Vooral chemicaliën, zand en grind deden het goed. Deze cijfers zijn hoofdzakelijk te danken aan de hoogconjunctuur in de bouwsector.
Dé belangrijkste motor is echter de offshore. Met de bouw van het Rentel windpark was de REBO-terminal in 2018 druk bezet. Deze acyclische activiteit vraagt dat de cijfers met enige nuance geïnterpreteerd worden. In 2019 is de installatie van het windpark Northwester II gepland. Dit zal vanuit Oostende gebeuren, maar dan vooral via barges en minder vanop de terminal. 2020 wordt terug een topjaar voor de REBO-terminal met de bouw van het Seamade windpark. De verschillende onderdelen van de 58 windturbines van Siemens Gamesa komen toe in de voorhaven, worden gepre-assembleerd en daarna met installatieschepen naar zee gebracht.
Aangezien nu al 5 windparken (274 turbines) in de Belgische wateren operationeel zijn, wint het onderhoud van de parken meer en meer aan belang. Deze structurele groei vertaalt zich in de 4. 568 invaarten van CTV’s (crew transfer vessels) en de 96 invaarten van SOV’s (service operation vessels). Door te investeren in meer ligplaatsen, zorgt Haven Oostende ervoor dat de operationele en onderhoudsactiviteiten tijdig kunnen uitbreiden. In de achterhaven tenslotte zal de oprichting van het Ostend Science Park ervoor zorgen dat de ontwikkeling van het wetenschapspark in Plassendale 1 in een stroomversnelling raakt. Verder zal Plassendale 1 actief gepromoot worden als landbank voor de circulaire economie, bulk en project cargo.