Stow zet via Franse overname versneld in op robotica
SPIERE-HELKIJN - Het logistieke bedrijf Stow - in 2020 nog uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar - heeft een Frans… Lees meer
ZEEBRUGGE – Een mooie binnenkomer voor Tom Hautekiet, de nieuwe topman van de haven van Zeebrugge: sinds 2010 deed de West-Vlaamse haven nooit beter inzake trafiek, met net geen 50 miljoen ton. Het was het laatste jaarrapport van Zeebrugge als autonome haven. Eind april krijgt de fusie met de haven van Antwerpen zijn definitief beslag. In de nieuwe eengemaakte haven krijgt Hautekiet trouwens de topfunctie van algemeen commercieel directeur aangeboden.
Zeebrugge kenden ten opzichte van 2020 een groei met 4,6 procent: van 47 miljoen ton naar 49,2 miljoen ton. In dat globale plaatje tekenen de containertrafiek (20,6 miljoen ton) en de roro (14,9 miljoen ton) het leeuwendeel voor hun rekening. Vloeibare bulk (11,2 miljoen ton) en droge bulk (1,74 miljoen ton) vervolledigen het plaatje, samen met de eerder onbelangrijke business rond stukgoed (0,68 miljoen ton).
Containers worden ook in Zeebrugge belangrijker en belangrijker. Door de congestieproblemen in de haven van Antwerpen, wist Zeebrugge zelfs nieuwe trafiek aan te trekken. Zeebrugge is en blijft ook de belangrijkste haven ter wereld voor overslag van auto’s van over de hele wereld. In totaal kwamen in 2021 liefst 2 miljoen 261.096 nieuwe auto’s van een in Zeebrugge aangemeerd schip gerold, ofte een stijging van 3,2 procent tegenover 2020. Via Zeebrugge transiteert dat wagenpark naar heel Europa.
De goede cijfers zorgen nochtans niet voor euforie in Zeebrugge. Voorzitter Dirk De fauw en topman Tom Hautekiet wezen er expliciet op dat ook de haven honderden arbeiders te kort komt. Het cijfer 300 wordt naar voor geschoven. Door corona, of beter omikron, dreigt er bovendien een grote uitval van bestaande medewerkers, en dat wordt gezien als een grote bedreiging voor de komenden weken en maanden.
Tom Hautekiet en zijn Antwerpse collega Jacques Vandermeiren (zie foto), deden in dit verband een opvallende oproep: laat besmet personeel, dat zich niet ziek voelt, toch werken.
Zeebrugge durft ook al vooruit te kijken. De fusie met Antwerpen is een feit en wordt eind april ook formeel beslecht.
Sowieso blijft Zeebrugge ook in de nieuwe constellatie inzetten op haar roeping als Clean Port (met een heuse waterstoffabriek tegen 2024, alsook de aanwezigheid van steeds meer windmolens), maar ook als Smart Port (via artificiële intelligentie) en als Save Port (strijd tegen illegale migratie). Een driedubbele focus dus. De Zeebrugse haven rekent ook op uitbreiding van de capaciteit, onder meer voor de containertrafiek. Het Chinese Lingang bouwt ook zijn capaciteit in Zeebrugge stelselmatig uit, zodat de West-Vlaamse haven ook meer en meer een E-Port wordt, een logistieke draaischijf voor alles wat met e-commerce te maken heeft.
Tot slot: de lichte terugval van de trafiek als gevolg van de Brexit, werd flexibel opgevangen door meer lijnen naar en van Ierland en naar en van Scandinavië.
SPIERE-HELKIJN - Het logistieke bedrijf Stow - in 2020 nog uitgeroepen tot Onderneming van het Jaar - heeft een Frans… Lees meer
INGELMUNSTER - Rasondernemer Jacques Castelein (59) heeft in alle stilte de fakkel en dus de aandelen van het familiebedrijf Isocab… Lees meer
BRUGGE - Het hoog aangeschreven familiebedrijf Van Oirschot (Herentals) opent rond deze tijd zijn elfde filiaal in België, maar het… Lees meer
WIELSBEKE - Met een jaarverslag getiteld 'Here.We.Go' en een duurzaamheidsverslag 'Shaping sustainable living, together' toont Beaulieu International Group (B.I.G.) zijn uitgesproken… Lees meer
KORTRIJK - Op 6 maanden tijd liefst elf internationale hoog aangeschreven prijzen of awards in de wacht slepen. Dat huzarenstukje… Lees meer
Reageer op dit bericht
Graag een reactie plaatsen op dit bericht? Registreer je dan nu op made-in.be
Heb je al een Made in-account?
Klik dan hier om in te loggen