Summit of Bruges

Haven Zeebrugge haalt Aziatische miljoenen binnen

ZEEBRUGGE - Slag om slinger heeft de Haven van Zeebrugge twee grote investeringsdossiers binnen gehaald. De twee dossiers samen zorgen voor 130 miljoen euro aan nieuwe investeringen. Een en ander werd bekend gemaakt tijdens een topseminarie onder de titel Summit of Bruges. De toekomst van Zeebrugge ziet er weer heel wat rooskleuriger uit.

In Sanghai werd onlangs een akkoord bezegeld met de Chinese vastgoedontwikkelaar Lingang. De Chinezen willen in West-Vlaanderen een nieuw logistiek park bouwen voor de overslag van goederen die ofwel uit China komen, ofwel richting China vertrekken. Het betreft onder meer voedingsproducten maar ook allerlei onderdelen. Dat het om geen klein bier gaat bewijst de omvang van de nieuwe site. Lingang bouwt een terrein uit van liefst 30 hectare. De investering wordt geraamd op zo'n 85 miljoen euro en moet nu zo snel mogelijk zijn beslag krijgen.

Ook de Japanse groep ICO legt 45 miljoen euro op tafel voor de uitbouw van zijn autoterminal. ICO krijgt er 54 hectare extra bij. Dit bevestigt de status en het belang van Zeebrugge als invoerhaven voor auto's. Op vandaag is Zeebrugge de Europese nummer één op dat vlak. Ruim 2,1 miljoen wagens transiteerden vorig jaar via Zeebrugge om zo verspreid te worden naar diverse Europese landen. ICO geeft in Zeebrugge werk aan ruim 700 mensen. Niet alleen het inklaren is een troef, maar het leveren van bijkomende diensten aan de autoproducenten (zoals het aanbrengen van ruitenwissers bijvoorbeeld) zorgt voor een grote toegevoegde waarde.